Du måste som sjuk välja väg

Det är dagsläget i Sverige; i princip är sjukdomen helt obotlig.  Men, bot finns utomlands, och skolan är ett försök att “härma” den treåriga behandling jag själv skaffade mig. Men med rätt vård kan många bli bättre. Felaktig vård kan orsaka permanent försämring, skriver föreningen nedan och jag nickar.

forsknining
Klicka på bilden så kommer du till artikeln

Som sjuk måste du välja väg
Som ensamt land i hela världen har man i Sverige hittat på, en psykiatriker gjorde det,  att sjukdomen är social-psykisk-arbetsrelaterad.

En akut händelse utlöser den, och det finns gott om “utmattningsgrupper” på nätet som driver den tesen, och som utesluter folk som talar om t.ex. skolan.

Som jag ser det bär den tesen upp just nu att det är mer eller mindre obotligt i just Sverige eller så ljuger folk och är inbillningssjuka.

Föreningen talar nedan om att “De flesta insjuknar plötsligt i samband med en infektion”, och det skriver skolan också under på.

Det är inte så svårt, för varken skolan eller för föreningen, 6e3d6b_8d9bd9eb51e64fb6855a8f79013b7056-jpg_srz_855_469_85_22_0-50_1-20_0-00_jpg_srzatt påstå det därför att det är internationellt vedertaget. Det vet “alla”, och tittar man på bilden till höger, som är den internationella förklaringsmodellen, ser man att föreningens “infektion” finns med liksom skolans “miljögifter”.

Det som skiljer skolan och föreningen avseende förklaringsmodell är att skolan pekar med hela handen på tungmetaller, och föreningen nämner inte dem, och det är inte märkligt alls eftersom tungmetaller “inte finns” i Sverige.

Som du också ser i bilden finns inte ord som “trötthetssyndrom”, “stress”, “akuta händelser”, “utmattning” eller ens “socialt-psykiskt-arbetsrelaterat”  med i beskrivningen, och det beror på att det är ett svenskt påhitt som inte används någon annanstans.

Men de resurser som finns i Sverige sätts in, som om det vore orsaken, varför folk slussas till psyket, får terapier, psykofarmaka, och det förklarar varför föreningen säger att få blir friska, och svenska forskare hittar inga friska alls.

Men de åtgärder som sätts in kan inte klara upp inflammationerna i hjärnan, hormon- PH-trasslet eller förgiftningarna för man kan inte prata bort en uranförgiftning t.ex.

Man brukar kalla sjukdomen för “osynlig” därför att läkarna hittar inget

lakare

emma

Det vanliga är att de aldrig kollar D3-värdet, som ofta är lågt, och de ser uppenbarligen inte att höga B12-värden står för näringsbristen som alltid ingår.

En medlem sa mig igår: “Jag känner hur jag dör inifrån och ingen förstår hur allvarligt det här är.”  Hon känner givetvis rätt för om kroppen inte kan ta upp näring kan man äta hur bra mat som helst – hjälper inte. Man svälter inifrån.

Vården står inför en förtroendekris skrev några läkare nyligen, och vi har en medlem som dog nyligen som med stor sannolikhet avled på grund av att hon lovat sig själv att aldrig, aldrig, aldrig mer uppsöka en vårdcentral utan istället gå till veterinären. Då har de problem.

Min egen läkare sa direkt; vi kan inte det här, alla bara gissar
Vården borde fråga skolans erfarna medlemmar, eller föreningen, “vilka prover bör vi ta?”, istället för att köra sin standard som vi redan vet inte “hittar oss”. Internationellt vet man t.ex. att vi har en ovanlig kroppstemperatur, och man vet att PH-värdet ofta är lågt liksom halten lithium.

För att det ska ske måste Socialstyrelsen ta fram riktlinjer, och idag är allt styrt mot en förklaringsmodell som bara finns inrikes, och som förkastas av hela världen, därför att en  (1 st) driftig psyiatriker myntade uttrycket “utmattning”.

Man brukar rada upp en massa symtom som strålningskunniga säger är en bra beskrivning av strålskador och som passar precis lika bra in på tungmetaller, och idag tvingas man vara sin egen läkare samt välja väg. Du får bestämma dig för om du ska gå den internationell vägen eller den nationella helt sonika.

Trött är fel ord – Om att leva med den osynliga sjukdomen ME/CFS – (ISBN 978-91-86819-69-9)

Den sjukdom som i medier brukar kallas kroniskt trötthetssyndrom heter egentligen, enligt internationell överenskommelse, ME/CFS (myalgisk encefalomyelit/Chronic Fatigue Syndrome). I några av berättelserna har vi använt det kortare begreppet ME.

Det är en kronisk sjukdom, ytterst få blir helt återställda. Men med rätt vård kan många bli bättre. Felaktig vård kan orsaka permanent försämring.

De flesta insjuknar plötsligt i samband med en infektion. Typiskt för sjukdomen är att den drabbade snabbt blir uttröttad även efter en liten ansträngning. Även andra symtom förvärras och återhämtningen går onormalt långsamt.  Läs mer

Vi ser ibland hur media rotar i frågan
15134786_10154269244763822_5242094322479889798_nDet är bra men de bör fråga sig snart:

“Varför är sjukdomen osynlig hos oss?”
Varför hittar svenska forskar inga som bivit friska?”
“Varför används inte den internationellt överenskomna förklaringsmodellen?”
WHO slog ju fast redan på 60-talet att detta är fysiskt?!?
“Hur skulle man kunna få berylliumförgiftning som är obotligt av nåt psykiskt skäl?!?”
“Hur kommer det sig att skolans medlemmar piggnar på sig?”

facket