lenaholfve512

Vem är Lena Holfve?

Ja, vem är Lena Holfve?

Vem är Lena Holfve?En i grunden djupt förändrad människa p.g.a mitt utlandsboende, som innebär en verklig frihet, och som är svår att beskriva, skulle jag själv svara, och via djupa studier, är ett annat hyfsat svar.

Vi svenskar är hårt hållna, och det tar minst tre år innan man har skakat av sig det värsta.

Jag är åter som författare, och min senaste bok är titlad “Äntligen fri från utmattning!” som finns som e-bok, mjukbok i Internetbokhandeln, och som kommer som ljudbok i slutet av augusti 2022.

Min  tolfte bok heter “Utmattad – Fri från hjärndimma”och min trettonde är titlad “Mögelförgiftad” och min fjortonde heter “Sömnlös“. Den femtonde är titlar “Parasitfri” och de finns alla i bokhandeln, också online Bokus,  Adlibris och många andra. Saga Egmond har börjat ge ut äldre böcker som ljud- och e-böcker.

Ur: Utmattad, fri från hjärndimma!”

Varför författare, igen?

Jag insjuknade akut 2011-2012, och sa som många; “Jag har inte tid att vara sjuk”, och det där höll jag på med tills jag en dag vaknade förlamad. Jag hade då arbetat inom IT i 25 år.

Rätt snart efter det havererade allt, och alla jobb lades ner, jag drev bl.a. min skapelse www.taltips.se och Teaterlistan, och skolans och min tekniker sen minst 20 år, Håkan Persson, fick alla mina kulturskolor i sitt knä.

Under tre år blev tillfrisknandet mitt enda arbete, och jag vårdades främst av indiska läkare.

Jag föll, bröt ett ben, fick en fraktur över käken, och blev sen felopererad två gånger i Sverige. Mina bihålor sprängdes, och jag klarar inte kyla, och är numera utskriven från Sverige. Under tio år har jag varit i Indien mitt i vintern för även klimatet på Cypern blev för kallt.

Numera klarar jag även det svenska klimatet, utan problem, bihålorna är läkta. Jag hade faktiskt ett hål rakt upp i hjärnan, man tror inte att det är sant…  Det sjukhus som opererade fick nya regler sen; alla läkare måste drogtestas före operation.

Eftersom jag gjorde mig av med alla bolag då jag insjuknade kände jag för att börja skriva igen, efter 25 års tystnad.

Vi har härmat mitt tillfrisknande

Utmattningsskolan bygger på min personliga erfarenhet; jag blev frisk med indiska samt amerikanska metoder, och jag ville se om alla kan bli det som har vår sjukdom.

I domänen utmattad.net talar kvinnor ut, som numera är återställda, och som gick i mina fotspår, avsnitt för avsnitt. De idag friska är också grunden för den senaste boken; “Äntligen fri från utmattning!”.

Vi har nytta av flera saker; dels att jag kan skriva, och har byggt enorma mängder IT-plattformar i mina dagar, och att teknikern Håkan är med oss här.

I skrivandets stund har vi kört sen 27 juli 2016, och jag ser sedan år 2018-19 ungefär att många medlemmar “svarar” som de ska på metoderna. De blir friska.

Bakgrund

lenaholfve4Jag är född i Stockholm 1953, och inledde mina första tio arbetsår med att arbeta uteslutande med människor; allt ifrån en långvarig tid som lekmannadomare i Stockholms Tingsrätt till jobb inom äldrevården, familjevårdshem, sommarjobb på “Barnens Ö”, nattvak på Långbro Sjukhus i Fruängen, som nu är ett bostadsområde.

holfveNär jag var ganska precis 30 år började jag ge ut böcker på Rabén&Sjögrens Bokförlag, och det blev vad man kallar för en brakdebut, och eftersom Sverige är ett litet land blev jag snabbt känd, jag var tack och lov van sen tonåren vid TV-mediet, eftersom jag arbetade på Skol-TV som programledare.

Slutade när jag inte kunde gå ut fritt
Efter åtta år slutade jag tvärt, över en natt, som offentlig person, och började bygga IT-tjänster som Teaterlistan och taltips.se och jag skötte webben åt stora företag som Ragn-Sells AB, Sundbyholms slott, Engsö slott, Gimo herrgård, och ett 30-tal stora kunder till.

Lena Holfve mår absolut bäst då det är runt +18-26C. jag borde nog bo på Azorerna?

Jag har ingen “väsentlig anknytning till Sverige”, för att tala Skatteverkets språk, och ska man flytta ut får man inte äga någon vinterbonad fastighet.

Det är förmodligen det enda landet i världen som inte tillåter något mer än en sommarstuga, som inte får vara isolerad, och man får aldrig har varit skriven på den adressen.

Det är ofta på det viset att vi är de enda i hela världen, och vi är nog helt ensamma om diagnosen.

Jag har en studiegrupp, där vi studerar Sverige och världen, och samtliga medlemmar tycks vara mer än nöjda.

Författare måste inte ha bolag, våra personnummer blir som ett bolag för svenska inkomster.

Ljus och kärlek – Cypern i deceember 2022
Lena Holfve