Två irriterade doktorer

Häromdagen lyssnade vi på en CFS-professor ifrån London som var irriterad för att västläkarna inte letar fysiska orsaker som t.ex. inflammationer i hjärnan och förgiftningar. Han påpekade att WHO fastslagit att det rör sig om en fysisk sjukdom.

En minst lika irriterad svensk doktor (pdf) talade ut i Läkartidningen för några år sedan

Kultursjukdomar med högt pris
Svensk konflikträdsla och fokusering på hälsa ger grogrund för »epidemier« av utbrändhet, fibromyalgi, elöverkänslighet …

Kultursjukdomar finns överallt; i alla samhällen existerar sjukdomar och sjukdomsdiagnoser som avspeglar just det samhällets kultur och behov. Svenska kultursjukdomar – utbrändhet, elöverkänslighet, fibromyalgi, pisksnärtsskadesyndrom – har dock en närmast epidemisk spridning, till ett högt pris: för samhället genom sjukskrivningar och förtidspensioneringar och, inte minst, för patienter genom ett otillräckligt behandlingsutbud. Somatoforma och psykosociala syndrom verkar frodas i Sveriges nuvarande sociomedicinska kultur.

Den svenska doktorn är i princip lika irriterad som jag är på sociomedicinen; allt är “socialt” eller “psykiskt”, och det vi behöver göra är att få fram mögeltoxinstester samt tungmetallstester.

Läget nu är att vården tar sina prover men de letar inte efter förgiftningar, tungmetaller eller andra toxiner och då “ser” de inte vår sjukdom alls trots att det forskas på den.

retention-old-nurseVi har avlyssnat en vårdlärare samt sjuksköterska, som sa att man letar aldrig förgiftningar, och en annan sjuksköterska har sagt att allt man inte förstår, via prover, vad det kan vara skottar man till psyket.

En medlem fick diagnosen CFS häromdagen av en läkare men vårdcentralen köpte inte det varför den inte hamnar på sjukintyget.

Det vittnar om oreda och den beror på att Socialstyrelsen har inte gett ut klara instruktioner.

Då blir det som min företagsläkare sa mig:
– Vi kan inte det här, alla bara gissar.

14724121_10153810219997443_557025575_oNu är det många medlemmar som testar privat, och en tennförgiftad har fått en remiss till Karolinska och vartefter som vi får in underlag och fakta ska skolan börja tillskiva just Socialstyrelsen och Livsmedelsverket.

De sistnämnda har redan börjat reagera över kopparförgiftningarna.

Den svenska  doktorn ovan talar om en “epidemi” av sociomedicinska sjukdomar ( socialt / psykiskt) och skolan kommer rätt snart börja tala om en epidemi av tungmetallsförgiftningar som inte får rätt vård för vi lever i en pratkultur där allt görs socialt / psykiskt.

Tron på allt vårt pratande är mycket stark om vi betänker att Sverige är det enda landet i hela världen som tror att man kan prata förstånd med massmördare och ISIS krigsbrottslingar.