Kommunerna där flest bränner ut sig

stress

I Sverige anser man att “utmattningssyndrom” är socialt, psykiskt, arbetsrelaterat, och via kartan kan vi se att vissa kommuner är värre än andra.

Det var en psykatriprofessor som skapade diagnosen – unik för Sverige. I alla andra länder talar man om CFS, och det är en fysisk sjukdom erkänd av WHO.

Vi har nu fått världens högsta “psykiska ohälsotal”, och psykiatrin kan inget göra, och svenska forskare har utrett saken och funnit att ingen har bivit frisk, och alla blir bara sjukare.

Hela skolan är full av medlemmar som sagt själva, hört från vården, talat i timmar om stressen, jobben, sociala livet, psyket och det är så; man pratar, pratar och pratar.

Skolan förnekar inte på nåt sätt stressens farlighet, eller att Sverige är ett extremt stressigt land, speciellt för kvinnor och barn kanske, men man måste också riva ut badrummen och ta bort t.ex. svartmögel.

Internationell forskning har visat att en överväldigande majoritet av oss har svartmögel i blodomloppen. Medlemmarna i skolan inkommer med tungmetallsrapporter dagligen nu.

14902782_10154656766919253_3968515130584418216_o

Finns ingen som klarar av att jobba om man är förgiftad av svartmögel. Man får inte en ihop vardagen. Hela huvet blir som snömos.

Marie Åsberg är psykiatriprofessorn som myntade begreppet utmattningssyndrom. Det var i början av 2000-talet när den första vågen av stressjuka vällde in i sjukförsäkringsstatistiken och fick kurvorna att brant peka uppåt. Den dia­gnos som ökade var depression, vilket förbryllade forskarna eftersom det är en sjukdom som brukar drabba en ungefär lika stor andel av befolkningen. När man började intervjua de långtidssjukskrivna visade det sig nästan uteslutande handla om något annat – jobbet.

– De hade ofta varit utsatta för en hög arbetsbelastning och till slut orkade de inte längre. De var utmattade, säger Marie Åsberg.

Med sin forskning bevisade hon senare att det fanns ett statistiskt säkerställt samband mellan nedbemanning och ökade sjukskrivningar. Åsberg är med andra ord en expert på stressrelaterad ohälsa och liknelsen med råttorna har sin förklaring. Det var forskning på råttor i plast­rör som bidrog till insikten om hur farlig stress kan vara. Djuren fick en lättare hjärnskada, precis vad man senare kunde se på människor som under lång tid utsatts för stress. Marie Åsberg är kritisk till att Försäkringskassan inte offentliggör vilka arbetsgivare som har störst problem. Inte minst för att de själva ska inse allvaret och förhindra att fler går in i väggen.

– Men det här är vår tids utsugning. Man tar det göttaste ur duktiga ambitiösa medarbetare, sedan sparkar man ut dom och kör slut på nästa generation. Läs mer

Skolan har kontaktat Kommunalarbetaren.

Två irriterade doktorer talar ut.

Döden i brunnen (med en karta liknande den man nu presenterar)