Utmattning

Utmattning är otvetydigt biologiskt orsakat

Studie bekräftar att utmattning är “otvetydigt biologiskt”

År 2016, många år innan långa covid var covid en sak, lanserade US National Institutes of Health, den största enskilda offentliga finansiären av medicinsk forskning i världen, en studie om ett länge försummat och förbryllande tillstånd: kroniskt trötthetssyndrom (CFS), också känd som myalgisk encefalomyelit eller ME/CFS.

Åtta år senare är resultaten av den studien äntligen ute. I en av de mest noggranna undersökningarna hittills tog forskarna en djupdykning i en liten grupp på 17 personer som utvecklade ME/CFS efter en infektion och fann tydliga biologiska skillnader jämfört med 21 friska kontroller.

“Sammantaget, vad vi visar är att ME/CFS är otvetydigt biologiskt, med flera organsystem påverkade,” sade neurolog Avindra Nath, ledande forskare för studien och klinisk chef för NIH:s National Institute of Neurological Disorders and Stroke (NINDS), i en intervju med JAMA.

I decennier hade många läkare avfärdat ME/CFS som ett psykosomatiskt tillstånd som var “allt i patienternas huvuden”. Nu råder det lite tvivel: en mängd biologiska förändringar stödjer ME/CFS.
“Det är en systemisk sjukdom,” fortsatte Nath, “och de människor som lever med den förtjänar att få sina erfarenheter tagna på allvar.” Källa

Utmattning

Umattning; ett kunskapskaos

I Sverige är sjukdomen klassad som psykisk, och obotlig, och de kör ACT – lär dig acceptera ditt tillstånd.

Man ska träna så mycket som möjligt… med en inflammation i hjärnan, i hippocampus!!!???!!!

Studien får anses vara en otippad västerländsk nyhet. I Asien har man vetat detta i minst 50 år och har metoder som gör folk helt friska. De är dem som Utmattningsskolan har importerat.

utmattning
Det är många före detta sjuka UMS:are som lär bli glada

Jag kan försäkra att tusentals UMS-medlemmar blir mycket glada över denna “nyhet”, som inte är någon nyhet för oss.

Socialstyrelsen är medvetna om kunskapsbristen:

Socialstyrelsen om utmattning

Föreläsning om utmattning; Den trygga filten

Nedan har vi Petrea K Marklund som var sjuk i 17 år, hon började i  Utmattningsskolan år 2016, jag startade i juli, och hon kom in i slutet av juli. Efter tre år började hon arbeta, och nu har hon varit helt frisk i fyra, fem år.

fri från utmattning“Äntligen fri från utmattning!” Gratis e-bok, klicka!

Nuvarande rekommendationen

Genombrott; Utmattning är otvetydigt biologiskt orsakat; om studien på engelska.

Landmark Study Confirms Chronic Fatigue Syndrome Is ‘Unambiguously Biological’

In 2016, years before long COVID was a thing, the US National Institutes of Health, the largest single public funder of medical research in the world, launched a study into a long-neglected and puzzling condition: chronic fatigue syndrome (CFS), also known as myalgic encephalomyelitis, or ME/CFS.

[…]

For decades, many doctors had dismissed ME/CFS as a psychosomatic condition that was ‘all in patients’ heads’. Now there is little doubt: a host of biological changes underpin ME/CFS.

“It’s a systemic disease,” Nath continued, “and the people living with it deserve to have their experiences taken seriously.”

In a week of extensive tests, study participants underwent brain scans, sleep studies, muscle strength and cognitive performance tests, skin and muscle biopsies, blood tests, and gut microbiome and spinal fluid analyses. Participants were also put on a controlled diet and spent time in metabolic chambers, where their energy and nutrient consumption was measured under stable conditions. Källa

Utmattningsskolan – programmet som fungerar

2 kommentarer till “Utmattning är otvetydigt biologiskt orsakat”

Kommentarer är stängda.