Faror jag ser

“Ät aldrig gurkmeja om du  använder dessa mediciner”, ungefär så står det i kursavsnittet i skolan, länken ligger där själva receptet är, och igår var det en medlem som hade gett sin far guldmjölk, och jag frågade varför, och fick svaret; “för att det är så gott och nyttigt”.

Medlemmen frågade om hon kunde fortsätta ge pappan guldmjölk nu när han låg på sjukhus med en stroke. Jag frågade om pappan var medlem, om han fått ta del av informationen angående restriktioner, och medlemmen visste inte vad jag talade om.

Idag var jag inne i avsnittet i skolan och gjorde om den texten till fet- och snedstil.

En annan frågade om man kan ge gravida guldmjölk, och jag svarade; Nej! Den kan ge sammandragningar.

I somras fick jag en regelrätt chock, var nära att stänga igen hela skolan, för en medlem tyckte väl att den anvisade knivsudden gurkmejapasta var tramsigt så hon hade ätit matskedsvis…

Vi hade en diskussion i gruppen då och folk sa mig att jag har inget ansvar
Jag kan bara skriva det jag gör; börja mycket försiktigt.

Tidigt noterade jag att en del gärna byter ut. De bryr sig inte om utifall de äter äkta eller falsk kanel för de tycker väl att “kanel är väl kanel”, och det stämmer inte därför att den falska är i princip giftig.

Jag kan också livligt föreställa mig att en del byter ut den dyra kokosoljan mot ICA:s kokosfett i silverpaket, och de har goda chanser att få en hjärtinfarkt, och eftersom de vet att man inte får byta ut… tiger de, och frågar inte ens.

En läkarvän
Jag hade ett samtal med en läkare om saken igår, och han sa att det är mycket vanligt att folk blandar sprit och tabletter, och det kan ofta vara livsfarligt, och det är inte heller ovanligt att folk tredubblar doser, och enligt honom vägrade han ta nåt som helst ansvar för det.

– Det är som med spriten, sa jag, det är skillnad på en halv Martini före maten och tio flaskor om dagen… Men, vad gör man om man känner denna oro? Är den larvig? Jag vet ju att den tredje största dödsorsaken är läkemedelsbiverkningar – inte gurkmeja.

– Du får väl vädja till dem!
 – Jo, kan man väl, sa jag, men många glömmer efter tio minuter, och ett skäl till att det kan bli tok är hjärndimman. Vi har 8% användare som skrivit in sin e-postadress fel, och normalt anses 0,8% vara.
– Jag ser problemet, men det kan aldrig vara ditt ansvar ändå.
– Nä, jag vet, jag har också kommit fram till det, men det känns läskigt ändå. Guldmjölk är inte “så gott och så nyttigt”. Guldmjölken är potent! Fram till nu har den tagit många ur just hjärndimman, också såna som kan ha haft den i åratal, och talar man om “gott och nyttigt” känns det ungefär som om folk tror att det är choklad med vispgrädde.

– Du får väl skrämma dem då!
 – Njä, gillar inte sånt, men jag tror att jag ska fråga dem om de har nån vettig lösning.

– What can I do?

2 kommentarer till “Faror jag ser”

1. Tack för infon om en knivsudd, ja jag uppfattade gurkmejan som en tesked per dag oxå.