Hur uppstod de elaka?

Ett stort skäl till att många mår pest beror givetvis på samhällsklimatet, och ett samhälles enda “värde” är dess medborgare. Det är inte lätt att bli frisk i en sjuk miljö, och därför är jag stenhård mot misstänkta troll. Jag värnar den värme vi har på våra skolgårdar.

Mycket kan förklaras med den utbredda alkoholkonsumtionen – vi har en miljon aktiva alkoholister – och det skrivs ut en miljon dygnsdoser lyckopiller.

Klicka på bilden…

Men frågan är komplex
Jag själv skulle vilja forska i den;
Varför blev svensken elak?
Empatilös?
När skedde det, och varför?

– Jag är rädd för svenskar för de är så elaka, sa en sjuk svenska som jag hjälpte till Indien. Hon vägde 38 kilo då hon flög ner, och svimmade ombord på planet. Jag var väldigt tveksam om jag skulle hjälpa en så sjuk ner, och hon sa mig:
– Stannar jag dör jag.

Jag har sagt till Larsson att han borde göra en dokumentär om oss

Häromdagen bad en tidning mig att skriva en artikel om regissör Larssons nya dokumentär, den kommer tidigast 14 december, och vi småsnackade i mejlen även om det psykiska tillståndet i riket.

Då jag talade, för nån månad sedan med en sjuksköterska, som jobbar på medicin på ett av våra största sjukhus, sa hon att “ingen vill jobba inom vården” och “vi kommer att stänga flera avdelningar snart för det finns inget folk”.

Många inom vården jobbar i Norge
Minst 660 000 svenskar befinner sig utomlands, Henrik Larsson är en av dem då han bor i Hollywood, och jag häckar på Cypern p.g.a. en vårdskada i bihålorna som gör så att jag inte klarar kyla.

Vi två bestämde att jag ska visa den nya filmen i skolan
– Jag tror nämligen verkligen på dess terapeutiska kraft vad gäller detta. Folk lider av depression för att de i mångt och mycket och på ett eller annat sätt lider av självaste samhället. Det är samhällskonstruktionen som är grundproblemet till att vi mår så enorm dåligt.

Som jag skrev i essän så tror jag också att det leder till utbrändhet när man försöker ta på sig hela världens problem, dvs en fullkomlig omöjlighet, och att vi måste sansa oss nu. Börja prioritera rätt, helt enkelt, och inte bara göra som vi blir tillsagda. Det är detta som skapar livsglädje -när man bejakar sin beslutandemakt, sa Larsson.

Den esse Larsson talar om ska jag publicera samman med den nya filmen
Det mesta är väl “hemligt” fram till den 14:e… Larssons första större dokumentär fick titeln “Springtime for the revolution”, och den kan vi se, nu: