Motivation

Jag har inget direkt svar på varför boten inte är känd i Sverige men jag kan ana två skäl:
a) Det sitter nån pamp på Socialstyrelsen som har bestämt att det där är “psykiskt”. Folk ska ut och gå!
b) Ingen petar på livsmedels- och läkemedelsindustrin?

14333210_10154955082157971_5579959872895011866_nMen det börjar lossna!
Det lär komma läkare även i Sverige som lär sig detta. I nuläget ingår det inte i deras utbildning.

”Så förändras hjärnan vid utbrändhet”
–  är en hyfsad artikel därför att de nämner stresshormonet kortisol som en bov. Då kan vi konstatera att man vet det nu i Sverige.

Jag gissar att man fått veta det rätt nyligen; ett, två år?

hjarnanÅr 2011-12 visste man ingenting, och många läkare har snurrat in sig i att det är nog ”psykiskt” (därav all samtalsterapi och psykofarmaka).

Forskaren säger också:
”Idag finns det ingen konsensus kring exakt hur utbrändhet ska behandlas, även om man vet att bland annat teamrehabilitering och arbetsinriktad rehabilitering kan göra folk bättre. Metoder som används är bland annat avspänningsövningar, KBT-behandlingar, sömnskola och coachning.”

De vet inte, med andra ord
Många berättar också att de får psykofarmaka, terapier, tvingas arbetsträna, gå med stavar, osv. Det biter illa på inflammationer och hormonrubbningar.

Doktorn i videon nedan säger just att man vill inte tala om något som förstör marknader. Han går också igenom de olika möjligheter som finns, varför man ens har fått hjärndimma, och vi ska nogsamt utreda saken vidare i skolan och vad man gör åt det.