Åka till sjukhuset i Kerala i Indien

Vi har 15% grupprabatt, och för att åka bör man ha kommit till kurs 3-4. Jag var nere “för tidigt” och var så sjuk att jag t.ex. inte fick ha yoga. Jag hade tjänat på att ha avgiftat ett tag först, vilket jag inte hade eftersom jag år 2010 inte visste ett jota om sånt. Nu vet jag, och alltså säger jag det till skolans medlemmar.

Du kan läsa här på Keralaresors sida om vad som ingår
Officiella priser har du här men vi får det då billigare. Vi ska betala 50% två månader innan, och resten då vi anländer.

Det första du ska göra är att gå in i vår grupp för Indienresorna
Vi lär åka så länge som intresse finns. Vi måste vara tio för att få grupprabatten.  I år får vi den mellan den 15 mars – sista juli och hela november. I gruppen ligger info ifrån en svensk som är nere nu i januari 2017 för andra gången.

När du bestämt dig för att åka meddelar du kontoret@utmattningsskolan.se och du får då veta vilken rabattkod du ska använda, och du får en blankett de vill ha ifylld, och du får kontaktuppgifter. Du bokar sen själv med dem med en CC-kopia till skolans kontor, som vill ha koll på hur många som åker och när, eller bara meddelar.

Visum
Senast en vecka innan du ska åka beställer du ett e-visa online, om du inte är nere längre än 30 dagar, och är du det beställer du ett av Cox. För visumansökan behöver du adressen till Rajah och det räcker om du skriver Chalissery, Palakkad, Kerala 679536 (det är deras sätt att skriva postnummer). Tel 0091(riktnr till Indien) -466 237 1741.

Biljett
Du bokar en flygbiljett själv online, och du ska till COCHIN INTERNATIONAL AIRPORT i Kerala Indien, och det är världen enda solcellsdrivna flygplats. Mina läkare sa till till mig att begära assistans, och det är mycket, mycket smart. Det gör man hos flygbolaget, och då åker man i princip rullstol hela vägen ner och slipper alla köer men man får avstå all taxfreehandel.

Är du osäker försöker du samåka med nån i gruppen men kom ihåg att du åker till ett sjukhus och inte till nån social samvaro mer än den du önskar själv. Man kan be att få maten på rummet och i princip isolera sig helt om man så önskar.

Packa
Ta med dig mycket lite sommarkläder, och kolla upp klimatet innan du åker, men ha med dig resväskor ner för att ta hem kryddor, tyg, kaffe, te, kakao, tandkräm, hudvårdsartiklar, kläder, osv. I vår grupp har du tips hur man kan finansiera en resa t.ex. genom att förlägga tandläkarbesök där.

Vill du stanna före eller efter behandlingen i Kerala kan du kontakta Linda eller Shanavas
Du hittar henne via www.lelindahomestay.com  och du kan också kontakta en pålitlig chaufför via FB som jag känner väl. https://www.facebook.com/mohammed.shanavas.7 (länken funkar)

Shanavas kan ta fram vad du än ber om, och du ska betala honom med 500 INR per halvdag och 1000 INR heldag, cirka 135:-, om du ber honom leta lägenheter, homestay, osv. Samma om du ber Linda leta bostad för 6 månader t.ex.

Chauffören kan också hämta dig vid flyget.  Det är mer än begåvat att skaffa sig en egen chaufför utomlands, och som man bygger relation med innan man åker.

Vaccineringar
Jag har det grundskydd alla svenskar har samt gulsot. Malaria etc. finns inte där.

I vår grupp Indienresorna har du videos, berättelser från stället av folk på plats, bilder etc från sjukhuset.

Ett svar på ”Åka till sjukhuset i Kerala i Indien”