hqdefault 38

19 Husapotek; Intelligent! Senapsfrön

Senapsfrön är en läkemedelskrydda

Den har använts terapeutiskt i tusentals år. Senapsfrön är rika på antioxidanter, näringsämnen och vitaminer och mineraler såsom vitamin A, C, K, E, B-komplex, kalcium, järn, selen och zink. De är också hög på essentiella fettsyror som omega-3, omega-6, och oljesyra.

Den är känd för att stimulera aptiten och kan öka salivavsöndring med så mycket som åtta gånger. Den bidrar till att främja matsmältningen och neutralisera gifter som förhindrar matsmältningsbesvär och svullen mage. Senapsfrön är mycket fördelaktig för att sänka blodtryck och kolesterol, påskynda ämnesomsättningen, vilket minskar frekvensen av migrän, och förebyggande av ateroskleros och cancer.

Senapsfrön är också en utmärkt källa till antioxidanter och hälsosamma omega-3 fettsyror. Den innehåller selen och magnesium som är antiinflammatoriska. En annan hälsofördel är dess antibakteriella egenskaper. Även vitamin B3 och mineralerna mangan, fosfor och zink bidrar till att befrämja hälsan.

Senapsfrön har anti-svamp och antiseptiska egenskaper

Det gör dem bra för rengöring av mag-tarmkanalen och för att avgifta kroppen. Senapsfröpulver fungerar utomordentligt väl i badet eftersom det ökar blodflödet till huden och tar bort gifter ur kroppen!

Senap görs av krossade senapsfrön. Växten trivs i tempererat klimat och hör hemma i nästan hela Europa och Asien.

Det finns ett fyrtiotal olika sorters senapsfrön men tre av dem är mest förekommande. Gula senapsfrön från vitsenap (Sinapis alba) har den mildaste smaken.

Den som vill ha mer bett i smaken kanske föredrar de bruna senapsfröna från sareptasenap (Brassica juncea) och den allra starkaste smaken får man från svarta senapsfrön från svartsenap (Brassica nigra) som ofta används i indisk matlagning.

Familjens många växter har ett vilseledande namn. Svartsenap och sareptasenap hör inte till senapssläktet (Sinapis) utan till kålsläktet. Källa: Senapsfrön är rena medicinen

Utdrag ur boken “Äntligen fri från utmattning!

I juni 2018 skrev Marita

marita och senapsfrön

Hej Lena, jag är nu frisk och jobbar heltid igen!
Underbart och jag är dig evigt tacksam som fick mig på rätt köl genom Utmattningsskolan.se.

Jag vet inte vad som var min rot men är övertygad om att jag stressat mig till obalanser i kroppen och då inte haft motståndskraft mot vad det må vara, kanske tungmetaller, parasiter eller läckande tarm. Vet bara att jag led av dimhjärna, hjärnan kändes överhettad, varenda cell i kroppen skakade.

Jag kunde inte tänka klart, både långtids- och korttidsminnet var dåligt, värk i kroppen, orkeslös och håglös.

Jag blev hjälpt från kurs 1 av skolans GM, hissen*, citronvatten, ingefära etcetera Jag hade högt blodsocker, övervikt, sömnapné och åt Levaxin för sköldkörteln som min läkare sa att jag måste äta livet ut men i mars togs alla blodprover igen och allt var bra inklusive sköldkörteln och då hade jag inte tagit Levaxin på 11 månader! Blodsockret bra, ingen sömnapné och tappat 10 kilo i vikt, behöver jag säga att jag mår fantastiskt bra! Det är en helt underbar känsla!

fri från utmattningTack Lena, utan ditt engagemang med skolan hade jag inte mått så här bra idag! Jag blev frisk på 1,5 år genom skolans hjälp. Det är ett helvete med utmattningssyndrom! Har varit där första gången 2000 och sjukskriven i sex år, sen en kort släng sjukskriven 2 månader 2015 och 2017 sjukskriven i ett år.

Har aldrig varit riktigt frisk sen första gången men nu är det helt annorlunda och jag har lärt känna min kropp och vet vad jag behöver.

Jag har haft en stressig period nu sen jag gick upp till heltid men jag känner mig inte stressad utan lugn inombords, jättekonstigt! Däremot är jag trött efter mitt arbete, men en normal trötthet, inte utmattad!

Kramar från
Marita Ahlgren

* “Hissen” är en dryck UMS använder för de som har kortisolproblem.

Jag frågade, i april -22, hur det är

Jag jobbar heltid fortfarande och kommer att gå i pension nästa år då jag blir 65, men planen är att det blir deltid då jag tycker det är så roligt att jobba! Jag är så tacksam för UMS då det verkligen förändrade mitt liv! Jag var två vändor till Indien och den hjälpen hade jag inte heller fått utan din hjälp och UMS.

Vänliga hälsningar

Marita Ahlgren