Så här läser du av plastansiktet

235705626_f44e3939-ce75-4473-9426-63cccd57d9e4I skolan, i kurs 3, får man lära sig att läsa av ansikten, därför att det syns i ansiktet vilka organ som är överbelastade, men denna asiatiska lära tar inte upp plastansiktet.

Första gången jag såg ett var då jag arbetade på Långbro mentalsjukhus, precis då de tunga medicinerna började komma på 70-talet, och de som har “plastansikten” är också de som använder enorma mängder bensodiazepiner; rohypnol, sobril, etc.

Det ser ut som om man har dragit en mycket tunn plastfilm över hela ansiktet, ögonen är i allmänhet döda, och individen är inte känslomässigt kontaktbar utan spelar spel.

Första gången jag såg ett plastansikte i rättsliga sammanhang var då den så kallade “garagemördaren” dömdes till livstids fängelse på 80-talet för mordet på sin fru som han hade strypt i soffan och släpat ner i garaget.

Han själv var socialarbetare, och hade betalat ut stora belopp i frun namn, man var honom på spåren, han förstod att bubblan snart skulle brista, och han tog frun av daga för att förhindra att hon skulle få vetskap om det hela. Nej, de kan inte tänka speciellt normalt.

Jag själv kom att kalla det mordet för “sobrilmordet”, medan media höll sig till “garagemordet”, och runt omkring det mordet var det många uppseendeväckande handlingar som genomfördes t.ex. att mördarens advokat i pressen annonserade efter “den riktiga mördaren”. Mannen nekade alltså men soffan var full av fruns urin, släpspåren ner till garaget tydliga, och bubblan på jobbet sprack också.

Förutom att den här typen av bensodiazepinmissbrukare har plastansikten drivs de av harm, hämnd och hat och de går mycket snabbt in i just harm. De märker ord, missuppfattar, anser sig kränkta, påstår att de har blivit spydigt bemötta, de vill debattera den saken, och de agerar ut, och de kan trasa sönder en bra FB-grupp rätt snabbt.

1ff
Före knarkandet enligt AB

Nolltolerans mot utåtageranden hos oss
I skolan kommer de inte så långt därför att vi har haft omröstning, och en överväldigande majoritet medlemmar har bett mig att hålla dem mycket kort.

Ramlar det in nån som börjar stöka med mig, vi har väl haft ett tiotal, så ska alla medlemmar sitta still i båten, och låta mig hantera dem, och fram till nu har det alltid lett till maximalt tio, femton ordväxlingar och sen tar jag bort dem och jag gör bland annat en facereading.

I samtliga fall har de haft fejkkonton på FB vad man kan se; mkt få uppgifter, inga foton, få eller inga vänner och – mycket märkligt –  ofta ett plastansikte som självporträtt. De väljer alltså ett plastansikte som de hittar där ute… Identifierar sig med det? Kanske.

Vid en första blick kan de med plastansikten se nästan bildsköna ut men vid en  närmare betraktelse ser de med plastansikten väldigt onaturliga ut, och huden ser nästan ut som om den är uppspänd över kraniet.

Några har uppgett att de måste vara anonyma för de är jagade, förföljda, osv. Det kan finnas en sanning i detta då de drar sig till mycket farliga män ofta, och bland narkomaner är 90% rätt ofarliga och 10% kan vi nog betrakta som mycket farliga, och det är dem man ser i rätten frekvent.

Jag förväntas i vart fall tycka synd om dem, och gör man inte som de vill går de snabbt in i harm. Detta därför att harm, hat och hämnd är drogsymtom, och inte sällan de enda känslor de känner.
1ee

Bilden till höger är ifrån Aftonbladets serie om “Knarkets ansikten” och de publicerar “före och efter-bilder” på unga som hamnat i knarkträsket dvs. hur de såg ut före och efter.

Jag själv hade inte angett att den övre bilden är “före knarkandet”, och den undre “efter”, utan jag hade nog påstått att den övre bilden visar en som “bara” går på  bensodiazepiner – än så länge – och som sen har övergått till metamfetamin därför att det ligger som en “plastfilm” över t.ex. pannan som ser lite oljig ut.

Delar av kinderna har också som en film över sig, och det är heller inte ovanligt att det finns bensodiazepiner med i leken. Få går direkt på metamfetamin, och få börjar ens med nåt om de inte röker först.

Den här gruppen vill alltid “debattera”, och hos oss är det debattförbud
Skolan består av människor som är mycket sjuka, och debatter är det sista ens hjärna orkar med, och därför har vi debattförbud. De vill “debattera” därför att de vill ha igång harmen, och för att få fram den märker de ord, missförstår 15241244_10154546135160090_8838343954194130020_nmedvetet, försöker provocera mig, och de är inte ute efter att samtala utan de vill ha krig.

Rent ytligt sett kan man nog påstå att jag är “hård” mot dem, och jag har därför tagit fram en mycket kort film som visar rätt tydligt vad som händer, i en grupp t.ex., om de skulle få fritt spelrum på skolgårdarna vilket de alltså inte får. (Filmen är en slags fortsättning på en 90-talsfilm mot droger.)

Inga fejkonton tillåts, inga utåtageranden tillåts, inget tillåts som det ens luktar bensodiazepin om för denna grupp ska söka sig till NA, Anonyma narkomaner, och/eller AA, Anonyma alkoholister. Idag finns det få rena narkomaner / alkoholister för lejonparten är blandmissbrukare. Efter en Minnesotabehandling är de välkomna till oss.