Vårdlärare & sjuksköterska talar ut

Hej, lovade skicka mina funderingar om varför utmattning uppstår. Den största orsaken är stress! Den uppkommer på grund av ett flertal faktorer som finns hos oss själv, och i det samhälle vi lever i.

1467323782853Stressen i sig ger effekter i form av ” hjärnskador”, vars effekter kan liknas vid att få en traumatisk hjärnskada, t.ex. efter ett skalltrauma.

Minnesbortfall, lätt uttröttbarhet, kognitiva svårigheter och en enorm trötthet m.m.

Orsaken till detta är att neurogenesen (nervcellsnybildningen) i hippocampus minskar eller helt avstannar.

Finns en hel del forskning kring detta, vad görs? AFA försäkring (se film nedan) har en del material kring stress  (brukar visa några delar för mina elever). Det som ger hopp är att om stressen kan reduceras så kommer neurogenesen igång igen. Hjärnan kan! Som du beskriver!

Skickar också en  text (klicka pdf) där en tysk läkare ” tycker till” om olika sjukdomar och vårt samhälle. Mycket av det han skriver kan jag hålla med om.

www. bengmark.com är också en sida att besöka
Han har en hel del artiklar, väl värda att läsa. Ligger i linje med det du har i din skola. Jag äter hans supersynbiotics och mår finfint, samt givetvis gurkmeja och ingefära.

Har levt, mer eller mindre, efter stressreducering, kosthållning, ayurveda och yoga under säkert femton år och har lyckats hålla mig “frisk” i det här sjuka samhället. Visste att det en dag skulle ljusna, du är med i det ljuset.

Idag har jag två arbeten, som lärare (som jag håller på att fasa ut, chefen är ” galen” och han förtjänar inte mig) och skolsköterska. Som sådan kan jag implementera mina tankar, givetvis med vetenskap och beprövad erfarenhet ( för det mesta).

Hör av dig om du undrar över något, det är lite svårt att förklara i text, men hoppas det blev någorlunda begripligt!

Många kramar till dig!/NN