Orsak och verkan är inte alltid psykiskt, socialt, arbetsrelaterat

manenMånga i skolan har just nu, i skrivandets stund, exakt samma symtom, eller mår likadant allihop, och det gäller också de som inte har börjat ens i skolan.

Ringer de en normal VC i Sverige får de förmodligen veta att de har “ångest”, och de erbjuds ännu mer psykofarmaka och sömnmedel.

Eller så börjar omgivningen tala om “sociala skäl” – fel på gubben kanske – eller ungarna! Arbetsgivaren!!!

Sjukdomen anses helt obotlig i Sverige, och det tror jag personligen, bara min åsikt, beror på att man löser aldrig problem där. Man bara debatterar och pratar.

– Mycket snack och lite verkstad.

Sverige är också, som jag ser landet, marinerat i den “vetenskap” som kallas för “sociologin” – allt är socialt! Allt ska förklaras socialt! Vi utbildade för många ekonomer och socionomer på 70-talet vilket är en bidragande orsak kanske??? Får man fundera på, och sova på.

Varför reagerar många exakt likadant just nu!?!
Just nu är det starka energiskiften på jorden, och det är dessa kollektiva energier de känner av, och eftersom de är sjuka blir de extra känsliga. En skrev att hon “vill mörda min man eller älska med honom” och det är nu rimligt att anta att hon i vart fall inte har mördat sin man i natt. Därför att hon förstår vad det är som händer med henne, och att det framförallt inte är hans fel. Vi människor styr inte över de kollektiva energierna.

Skolans motto är; “snacka inte så mycket, handla istället”, och igår hittade en medlem sin förgiftningsrot och prognosen är lysande. Hon har hittat koppar i systemet, och hon kommer att kunna lösa det.

Häxeri
Ett ytterligare “problem” – som jag känner mitt barndomsland – är att allt som inte kan förklaras socialt eller psykiskt – eller skyllas på arbetsgivare finns inte!

marieDet är humbug!
Bluff!
Flum!

Få vågar således göra nåt annat än att följa fåran; debattera, prata, prata och prata!

article-phpJag är helt immun mot sånt eftersom jag dels jobbade som programledare på Skol-TV som liten, 15-17 år, och dels har jag arbetat som yrkesförfattare i tio år i landet.

Men jag vet om att man tidigt, tidigt drillas att kalla allt, som inte passar in i sociologins ramar, för “häxeri”.  Det har vi gjort i århundraden, och jag tänker på mina egna texter i min bok “Ett Södermalm som gör dig varm” där jag just skrev om häxbränningarna på Söder.

Men, så är det alltså, sjukdomen är visst botbar men den botas inte av pratande.

Mannen i filmen förklarar den nuvarande energin: