maxresdefault 49

Husapotek 4; Gojibär samt slånbär

Gojibär har i tusentals år använts inom läkekonsten i Kina

Idag är regionen Ningxia den största producenten av frukten. Bäret innehåller många nyttiga ämnen så som antioxidanter, mineraler och vitaminer.

Video 1 är en redovisning av varför man inte bör vräka i sig dem. Det existerar många modetrender i hälsokostbranschen som i sig är värd miljarder.

En av de mer intressanta ämnena som gojibär innehåller är zeaxantin som har funktionen att skydda ögats celler.

MEN… jag bli lätt irriterad över att vi inte tar tillvara på våra egna superbär. Vi har vi med; Slånbäret är bortglömt!

Slånbär – vårt superbär

slanbarsbuske_i_blom_g_1000pxSlånbär är en näringsbomb i form av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Under hösten kan du plocka superbäret och snabbt göra nyttig saft.

Det kommer en dag då vi kan motionera, och den dagen känns som frihetens dag liksom då jag kunde skura ett golv utan att snudd tuppa av. Då kan det vara mer än skönt att lufsa i skogen och leta slånbär.

Slånbär växer på buskar i täta snår och har många vassa taggar. Därför kan bärplockandet bli smärtsamt om du inte har heltäckande kläder på dig och handskar.

Slånbären innehåller garvsyra som ger en kärv och bitter smak, men när temperaturen går ner under noll omvandlas garvsyran och den bittra smaken försvinner. Därför är slånbären optimala att plocka när de har frusit. Det går även att plocka slånbären och sedan ta bort garvsyran genom att lägga bären i frysen i en eller två dagar.

getimage-aspxI en forskningsstudie från SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, har slånbär visat sig att tillsammans med nypon och aronia vara de bär som innehåller absolut mest antioxidanter och dessutom bra vitaminer, spårämnen och mineraler.

skogsskafferiet
Klicka!

I SLU:s forskningsrapport benämns dessa tre för superbär. Slånbär sägs till exempel innehålla 40 gånger högre halter antioxidanter än vindruva och då säljs samtidigt vindruvsjuice med antioxidativ effekt.

Saften, som är utsökt god och har en läcker mörkröd färg, finns att köpa från lokala safttillverkare och i en del hälsokostbutiker men är även väldigt enkel att göra själv.

Slånbär passar utmärkt till saftkokning, det blir mycket gott. Påminner lite om körsbär. De lämpar sig också väl till att smaksätta alkoholhaltiga drycker som likör och brännvin, exempelvis sloe gin. De kan även användas som smaksättning i sillinläggningar.

Vindruvor lär inte hamna i vårt husapotek för de som säljs är i princip supergiftiga. De är enormt besprutade ofta.

Slånbärssaft

De 10 delarna av vår sjukdom; utmattningssyndrom

Livsavgörande! Utmattningsskolan räddade mitt liv, med start dag 1

4 kommentarer till “Husapotek 4; Gojibär samt slånbär”

1. Kan man alltså köpa slånbärssaft på hälsokost och det är bra nog?
    Hur mycket saft om dan ska man i så fall dricka?

2. Gojibär går bra att odla i Sverige upp till zon IV. Heter också Bocktörne.
    Håller med om att vi är för dåliga på att ta vara på våra egna bär. Man kan odla helt obesprutat och fylla frysen med Gojibär, mullbär, blåbär, vinbär, krusbär, hallon och allt möjligt. Havtorn och slånaronia är mina senaste tillskott i trädgården. Semestersysselsättningen (och sjukskrivningssysselsättningen) är därmed räddad. Och billig näring likaså…