ann-charlotte Äntligen fri från utmattning

Husapotek; 1: Maskrosblad

Maskrosblad är självskrivna i vårt husapotek

De är packade med vitaminer och mineraler såsom vitamin A, C, E, och K, och kalcium, järn, zink, magnesium och koppar.

Maskrosblad är också ca 14% protein, vilket är mer protein per portion än spenat och är särskilt fördelaktigt för lHusapotekevern och ett sort stöd för att spola ut gifter vilket gör den intressant för oss.

Det är höga halter betakaroten och flavonoider som gynnar även immunförsvaret och hjärt-kärlsystemet. Maskrosblad är också en av de rikaste källorna till växtbaserad K-vitamin som är viktigt för ben och neurologisk hälsa och vitamin A som är avgörande för ögon och hudhälsa.

Maskrosblad kan hittas i de flesta hälsokostbutiker, och på bondens marknad, men de kan också hittas under våren och början av sommaren i din egen bakgård.
Bara att se till att de inte har besprutas med några bekämpningsmedel och tvätta i kallt vatten innan den används. Bladen kan även torkas, och senare användas som läkemedelste´.

Utdrag ur boken “Äntligen fri från utmattning!”

anncharlotte555

Ann-Charlottes text är en kommentar på nätet men hon har även uttalat sig i pressen:,”Jag har fått tre utmattningsdiagnoser 2001, 2002 och 2010 men blev sjuk långt innan dess.

Jag har alltså varit sjuk i drygt 20 år och har fortsatt vara sjuk trots att jag har:

– gått kurs i stresshantering och därefter

– regelbundet gör avslappningsövningar mm

– promenader, träning mm

– ätit SSRI, TRE gånger– Kognitiv beteendeterapi, två gånger

– ätit de bästa kosttillskott och naturmedel som rekommenderas vid utmattning

– och ändå blev jag aldrig frisk, trots att jag var en ”duktig patient”.

I många år kunde jag inte läsa och förstå skönlitteratur. Jag började i Utmattningsskolan för drygt ett år sedan och jag har, tack vare guldmjölken, blivit av med det mesta av ”hjärndimman” som den kallas och numera läser jag vetenskapliga och medicinska artiklar på engelska och förstår mycket.

Jag är på väg att bli frisk, helt och hållet tack vare att Lena Holfve startade Utmattningsskolan.se.

Fotot till vänster togs på eftermiddagen i maj 2015, det var innan jag hittade till Utmattningsskolan, och här syns det tydligt hur trött jag var, för jag lyckas inte riktigt le trots att det var porträttfotodags.

Utmattad och sjuk? Varför är förebilderna så enormt viktiga?

Prio 1: Om man inte vet varför man är sjuk, kan man inte bli frisk