Utmattning

Husapotek 15; Bittra aprikoskärnor max 2 per dag

Bittra aprikoskärnor

De går ofta moden i hälsokost branschen, som omsätter miljarder, så kolla upp trenderna. UMS går främst matvägen.

Bittra aprikoskärnor

De innehåller ämnen som kan ombildas till giftet vätecyanid. Hur mycket kärnorna innehåller kan variera kraftigt. Livsmedelsverket avråder därför från att äta aprikoskärnor. Själva frukten aprikos går det däremot utmärkt att äta.

Aprikoskärnor äts som snacks och kan också ingå i kosttillskott. De brukar delas in i bittra och söta – men det går inte att se skillnad på dem.

Stor risk för förgiftning

Bittra aprikoskärnor har högre halter av cyanogena glykosider, ämnen som kan ombildas till vätecyanid i kroppen. Vätecyanid gör att blodet inte kan transportera syre lika bra i kroppen. Det kan leda till en allvarlig förgiftning.

Risken för förgiftning är stor även om man bara har ätit ett par bittra aprikoskärnor. Barn är särskilt känsliga, eftersom de får i sig mer vätecyanid i förhållande till sin kroppsvikt. Allvarliga förgiftningsfall och även dödsfall har inträffat.

Ät inte bittra aprikoskärnor

Eftersom det inte går att se skillnad på bittra och söta aprikoskärnor avråder Livsmedelsverket från att äta såväl bittra som söta råa aprikoskärnor. Rådet gäller även kosttillskott med aprikoskärnor eller extrakt av aprikoskärnor.

Bakmassa

Det är ingen fara att äta bakmassa gjord på aprikoskärnor (persipan).

Källa Livsmedelsverket

Aprikoskärnor (Prunus armeniaca) (också kända under namnet ”Bitter apricot kernels” eller ”Bitter apricot seeds”, eftersom de är bittra till smaken) innehåller den cyanogena glykosiden amygdalin. Amygdalinet nedbryts i matsmältningskanalen och bildar då mycket giftig cyanid. Särskilt barn är känsliga mot hälsofarorna som cyaniden medför. Symptom på cyanidförgiftning kan visa sig omedelbart efter måltiden och de är orolighet, svindel, illamående, uppkastningar och svaghetskänsla. I förgiftningsfall är det alltid skäl att kontakta en läkare.

På grund av att kärnorna innehåller amygdalin borde intaget av bittra aprikoskärnor vara högst 1—2 stycken om dagen. I några länder har inrapporterats mycket allvarliga förgiftningsfall till följd av stora intag av bittra aprikoskärnor. Också i Finland har konstaterats enstaka förgiftningsfall. Vi känner inte till långtidseffekterna av intag av amygdalin och det är också sannolikt att amygdalinets skadeverkningar endast är direkta. Om du tidigare använt rikliga mängder aprikoskärnor utan att ha fått några symptom, har du ingen orsak att uppsöka en läkare.

Cyanogena glykosider förekommer också i vissa andra livsmedel, såsom bittermandelkärnor, linfrön och kassava. För dessa livsmedels del är det sedvanliga bruket ändå annorlunda och/eller så används de enligt särskilda behandlings- och bruksanvisningar. Använda enligt anvisningarna är dessa livsmedel säkra och cyaniden medför då ingen fara. I vanliga (”söta”) aprikos- eller mandelkärnor är halterna cyanogena föreningar betydligt mindre i jämförelse med de bittra varianterna.

Vi behöver inte fler förgiftningar så ta det piano med bittra aprikoskärnor

Bittra aprikoskärnor innehåller precis som bittermandeln ämnet amygdalin, som även är känd som vitamin B17.

Vissa äter aprikoskärnor rakt ur påsen, men eftersom de har en stark och bitter smak är det vanligast att äta dem till annan mat, t ex rivna i smoothie, müsli eller soppa.

• Bittra aprikoskärnor driver ut toxiner ur kroppen.

Man bör inte äta för många bittra aprikoskärnor, eftersom att de innehåller cyanid och man då inte ska konsumera alltför många vid ett och samma tillfälle. Tänk alltså på att inte äta för många aprikoskärnor. Vi rekommenderar en dos på 2 st/dag.

Frukten är helt okej, det är bittra aprikoskärnor du ska se upp med

— Att äta aprikoskärnor är att ta stora risker helt i onödan. Det är mycket oroande att bittra aprikoskärnor dessutom marknadsförs som hälsokost och botemedel mot cancer, säger Emma Halldin Ankarberg, toxikolog på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

Rådet att avstå från aprikoskärnor gäller inte fruktköttet från färska och torkade aprikoser eller bakmassa, där krossade aprikoskärnor ofta ingår. Det för att det finns gränsvärden för vätecyanid i produkter som bakmassa.

Något enhetligt gränsvärde för vätecyanid i hela aprikoskärnor finns inte inom EU. Flera europeiska länder avråder dock från aprikoskärnor, alternativt har råd om max två kärnor per dag för vuxna. EU-kommissionen arbetar för närvarande tillsammans med medlemsstaterna för att ta fram ett gränsvärde, vilket på sikt kan förhindra försäljning av aprikoskärnor med för höga halter av vätecyanid.

Livsavgörande! Utmattningsskolan räddade mitt liv, med start dag 1

2 kommentarer till “Husapotek 15; Bittra aprikoskärnor max 2 per dag”

1. Finns nog bara en; det är ju nötens kärna. Jag krossar den och plockar ut “mandeln” då jag har köpt aprikoser. Man får använda hammare…
    Lena