AI diagnosticerar

Bottom line! 27 år senare, forskning om mögel kommer ikapp sanningen

I dag vet man via forskning om mögel att vanligt mögel kan förgifta hela din familj.  Denna information är inte populär, och vi har sett en utmattningsgrupp kämpa med näbbar och klor för att slå bort den.

forskning om mögel

UMS är nu inne på sitt sjunde år, och vi har fortfarande inte fått in en enda ny i skolan som ens tänkt tanken att det kan vara mögel. Inte en!

Mögelförgiftning är den kanske vanligaste orsaken till utmattning, och det upptäcker de först via skolan. Du som är utmattad kan gå igenom symtomlistan och se om den känns igen, se längst ner.

forskning om mögel

Forskning om mögel i Sverige och på andra håll har givit vid handen att mögel är giftigare än vad vi tidigare trott. Även mindre mögelangrepp kan bilda gifter eller s.k. toxiner vilka lätt sprids i hela huset då dessa gaser och partiklar t.o.m. är mindre än mögelsporerna själva.

Forskare menar att det inte hjälper att avdöda mögelangreppet i fråga för att få bort toxinerna. Mögelgift finns kvar och kan fortsätta att vara verksamma/giftiga i många år.

Dessa toxiner även kallade mykotoxiner är kända för att kunna orsaka allt från allergi till cancer. Mer ingående forskning behövs för att exakt kunna påvisa skadeverkningarna på människan. Problemet med detta är att det inte finns några frivilliga försökspersoner samt att det inte är etiskt försvarbart att testa gifterna ifråga på människor.

Med dessa nya skrämmande forskningsresultat kring mögel visar det sig att man kan få problem att få bort gifterna genom användning av s.k. saneringsvätskor. Saneringsvätskorna avdödar möglet men är inte verksamt gällande mögelgift som finns i och avges från byggnadsmaterial under många år framöver.

Den idag säkraste och miljövänligaste metoden att utföra mögelsanering är att använda fotokatalytisk luftrenare såsom AirSteril. Luftrenare AirSteril avdödar möglet samtidigt som de giftbärande partiklarna och giftiga gaserna neutraliseras. Den fotokatalytiska processen för också med sig en mycket effektiv luktsanering. Dock bör skadat byggnadsmaterial, möbler och kläder etc. bytas ut. Luftreningen står för kompletterande sanering.

Källa

Publicerat den 18 december 2017:

Mögelförgiftad; …snart fyller jag 30..

När jag skrev boken “Mögelförgiftad” slog det mig att Boverket har allt helt klart för sig, och ville ha en haverikommission eftersom många är mögelsjuka. Folkhälsoinstitutet har till och med räknat, och anser att 1,7 miljoner vuxna är drabbade men barn är oräknade.

Aftonbladet vet sedan år 2003
De räknade, och fick det till en miljon drabbade då. “Alla” verkar veta… men det förefaller inte som om de talar med varandra eller handlar.

Pratkulturen slår knut på sig själv? De enda som inte tycks veta är Socialstyrelsen, och eftersom de inte vet känner inte läkarna till det heller. Var femte svensk har mögelproblem i sina hem.

Med en enligt läkarna obotlig sjukdom, förvärvad 1978, satte jag mig med början 1991 vid bibliotek i Lund och Jönköping för att ta reda på varför jag var sjuk och om det gick att på något sätt bli frisk. Detta var innan dataåldern så sök gick inte så enkelt som idag. Plötsligt fann jag anteckningar hänvisande till ett dokument i British Medical Journal från 1959, som speciellt fångade uppmärksamheten. Här skrevs om en 15 årig pojke som en bit in i sjukdomsförloppet diagnostiserades med Henoch Schönleins Purpura, en autoimmun sjukdom, samma som min. Man analyserade fram möglet Aspergillus fumigatus i pojkens sputum.   Läs mer-ljungby fuktkontroll

Internationella symtomlistan för mögelförgiftning

Forskning om mögelMinskad förmåga att koncentrera dig (hjärndimma), depression, magont, värk, personlighetsförändringar, humörsvängningar, ökad ångest och panikreaktioner , letargi och apati, aggression, nedsatt närminne, (hjärndimma), oro, blödande tandkött, blödningar i hjärnan, blödningstendens, blod som inte koagulerar, dimsyn och synrubbningar, benmärgsstörningar, brännande känsla i munnen, bröstsmärta, kronisk trötthet, återkommande infektioner och influensakänslor, minskade sensorisk skärpa, koma, förvirring, hosta, krypningar i huden, skador på hjärtat, diarré, andningssvårigheter, koncentrationssvårigheter, ökad tendens till alkohol, socker och cigarettberoende , långsammare reflexer och svårare att tala, desorientering, yrsel, dåsighet, ögonskador, ögoninflammation, feber, håravfall, hallucinationer, huvudvärk, hörselnedsättning, inflammation i hjärtat, inre blödningar, nedsatt immunförsvar, oregelbundna hjärtslag, kliande näsa, gulsot, ledvärk, stelhet i leder, minskad sexlust, leversjukdomar, lågt blodtryck, minnesförlust och minnesproblem, muskelsmärta, illamående, näsblod, domningar, lungödem, röda ögon, rinnande näsa, anfall, skakningar, försämrade reflexer, halsont, stickningar, darrningar, kräkningar, kräkas blod, svaghet, viktminskning, väsande andning och stressat beteende.

“Mögeltest luft” görs av t.ex. Anticimex, som sa en medlem nyligen:
-Förr jagade vi möss, nu jagar vi mögel.

Våra bostäder… Vitmögel källare? Hussvamp vitt pulver noterats?

Forskning om mögel visar att det rör sig om en extra farlig förgiftning

2 kommentarer till “Bottom line! 27 år senare, forskning om mögel kommer ikapp sanningen”