Yogautredning

Den förste skribent jag såg som rasade mot yogan var Siwert Öholm och han sa offentligt; Yoga är en religion. Jag har utrett det så långt att jag har frågat kanske hundra indier, allt ifrån kökspojkar till regeringsrådgivare, och jag får inte fram nåt annat än att det är en form av hjärnutveckling på många sätt.

Klicka så blir bilden större

Yoga påverkar hjärnan
Jag fick också fram att yogagurus absolut aldrig nånsin får ha sex med klienter därför att de har kunskap nog för att kunna dra igång sexkänslor i folks hjärnor dvs. de skulle kunna utföra vad vi kan kalla för yoga-rape.

Eftersom den kan användas för att påverka hjärnan används den också för att bota exempelvis stresstillstånd.

– Man bryter cirklar, sa en yogalärare som har en master i yoga och just den mannen går inte i några tempel alls utan är sekulariserad.

Nu dog Siwert tidigare i år varför det inte går att varken skälla på honom eller fråga hur han har fått fram sin syn. Läser man Siwert-artikeln ser man att de drar kopplingen mellan yoga och hinduismen och de pekar på att den är en religion i Indien. Ja, den största, därefter kommer muslimerna och på tredje plats kristna och “alla” som är kroppsligt intresserade har yoga.

När jag frågat folk har jag varit noga med att tala med samtliga världsreligioner och det finns alltså muslimska liksom kristna kökspojkar som rätt rgelbundet över dagen står på huvudet.

De säger mig att man yogar för att skapa balans och för att stärka sin egen identitet.

Jag själv utövar inte yoga men jag har noterat att unga i Indien har en säkerhet, ett självförtroende som västs ungdomar saknar och då jag talar med unga i väst anger de att alla måste vara lika för annars blir man mobbad.

Identitetslösheten känns som ett alltmer överhängande hot i väst, och om jag nu har fått korrekta uppgifter under denna yogautredning stoppar svenska föräldrar sina barn ifrån en identitetsstärkande teknik som ger barn bland annat en känsla av säkerhet.

Kan man inte bara ha skolgymnastik?
Den jag minns handlade mest om idrott och konditionsträning samt lagsporter och man skulle möjligen kunna ha balett och judo? Men jag tror ju inte att de påverkar hjärnan som man vet att yogan gör.

Medlemmar i UMS ska inte ha yoga

Inte hur som helst, och inte utan att ta reda på först att en rörelse inte påverkar t.ex. hippocampus som är inflammerad om man saknar närminne. Jag själv fick inte ha yoga då jag var som sjukast därför att läkarna ansåg mig för sjuk för det eftersom jag hade diagnosen inflammation i hjärnan.

De som har stoppat yogan tycks ha gjort det av religiösa skäl och de anger att man använder ett mantra vilket de då jämställer med religionsutövning / nyandlighet.

Undersöker jag det mantra de har hakat upp sig på får jag fram:
The mantra: Om
Pronunciation: A-U-M
Why chant it:

Det mantrat används för att stärka din kommunikativa förmåga
Men de som har stoppat yogan tycks inte ha velat stoppa yogan för att den manipulerar hjärnan, och det säger mig att de har aldrig satt sig in i frågan på allvar.

Som förälder skulle det intressera mig stort hur hjärnan påverkas.

Det finns inget som tyder på att unga skulle sluta som hinduer om de utför yoga men det finns väldigt många undersökningar som visar att de lär entra upp som kolugna, balanserade och i princip “lyckligare”.

Föräldrar har just stoppat yoga
 – Samtidigt ville jag försäkra mig om att det inte fanns någon koppling mot yoga eller nyandlighet, berättar Linda som ställde lite närgångna frågor.

– Jag fick då veta att en ny lärare som har ”FA-pass” (red.anm. Fria Aktiviteter) skulle börja med skolyoga.

För Linda kom uppgiften som en kalldusch. Familjen är kristen och för dem är det otänkbart att deras barn skulle delta i övningar med rötter i österländsk religion.

Artikeln fortsätter under bilden:

Klicka

Vad anser en indisk guru???
The word yoga means literally means “union” or “to merge”. More than a set of physical postures or exercises, Sadhguru defines yoga as a science to determine the nature of who you are and what you want to be.

Scientific research has shown today that the very fundamentals of the brain’s activity, inner chemistry, and genetic predispositions can be changed by practicing certain systems of yoga. Yoga is essentially a technology to change the shape of who you are.