1 st UMS:ares interna gift via Essure, inga fler nu!

En udda rot hittades; Essure!

Texten nedan publicerades 3 oktober 2017:

Det som händer alla som börjar i Utmattningsskolan, och som möter mina texter, är att de börjar långsamt släppa tanken att allt är socialt, psykiskt eller arbetsrelaterat. I kurs 1+2 jobbar vi på att ens kunna stå på benen och bli av med den hjärndimma man får av inflammationer.

När det är klart är det dags att börja leta i kurs 3

– När blev jag sjuk? Fört in nåt nytt då?

Här har vi en kvinna som varit helt utmattad i många, många år och som kom på att hon hade skaffat sig en speciell steriliseringsmetod – Essure – som preventivmedel och hon började söka information om vad det var som de hade stoppat i henne egentligen.

Jag gav henne länkar i starten och sen sökte hon upp symtomlistor och kände igen allt
Hon kom fram till att det är nickel i produkten och hon är nickelallergiker. Därefter fick hon sjukvården att operera bort allt och då klarnar hjärnan direkt givetvis. Men, som hon själv säger, ska hon igenom hela skolan för att läka konsekvenserna.

Just denna “utmattade” kvinna fick antidepp, och ofta är det så att om man inte äter psykofarmakan får man ingen sjukskrivning.

Det är ett slags tvångsmedicinering som är förbjudet enligt svensk lag

Den botar inte inflammerade livmödrar eller nickelförgiftningar heller. Men så länge som man  anser att utmattning bara kan bero på ens familj, ens sociala liv, psyke eller arbete kommer tusen och åter tusentals kvinnor att regelrätt misshandlas.

Ta ut Essure, operera bort EssureEssure

Det tog 1,5 år, innan det blev stopp på detta Essure problem

Steriliseringsprodukten tas bort från svenska marknaden

Essure ska inte längre användas för permanent sterilisering av kvinnor. Tillverkaren har i dialog med Läkemedelsverket beslutat att ta bort Essure från svenska marknaden.

De fåtal Essure steriliseringsset som nu finns kvar inom hälso- och sjukvården köps tillbaka av tillverkaren Bayer. Kvarvarande produkter ska inte användas. Sedan försäljningsstoppet 2017 finns det inte längre ersättande produkter att tillgå, vilket skulle kunna orsaka en ökad risk för komplikationer i vården.

Tillverkaren Bayer Pharma AG upphörde med försäljningen av Essure på den svenska marknaden den 3 augusti 2017. Då innebar åtgärden inget återkallande av produkter utan de lager som då fanns hos hälso- och sjukvården kunde användas. Företaget har påbörjat återköpsprocedurerna och räknar med att det i april 2019 inte finns kvar några Essure-produkter hos vårdgivare.