maxresdefault 117

Uran som 1:a rot är hittad

uran i dricksvatten+uppsalaUranförgiftning

En medlem i skolan hade höga värden av uran, och det är en rätt extrem men inte ovanlig förgiftningsrot och kan ha kommit via mat. (Eng text)

Vi undrar; var finns uran?

Medlemmen ska vara noga med att följa de råd om vilka växter vi ska ha hemma, och dra igång en diet.

Ibland ser man kritik mot hårmineralanalysen, den ska göras i kurs 3, för att den visar “historia” och det är givetvis sant. Den visar hur det var då håret växte ut dvs. för en månad sen, vi tar hår i hårbotten, och den kritiken går bort helt för du kan bara upptäcka uran lätt t.ex. den vägen.

Uran kan finnas i dricksvatten, vi har haft flera vars källa var eget brunnsvatten, och du kan få i dig för mycket uran om du äter grödor, frukt, bär som odlats i förgiftad jord.

De viktigaste punkterna om avgiftning av uran:

Strikt kost med brunt ris, miso och tamari sojasoppa, wakame, kombu och andra tång, Hokkaido pumpa och havssalt. Förbjud också konsumtion av socker och godis eftersom de dämpar immunförsvaret.

Havsgrönsaker innehåller ämnen som binder radioaktiva partiklar och eskorterar dem ut ur kroppen

I Tjernobyl, uran kärnkraft, användes spirulina för att rädda många barn från strålförgiftning. Genom att ta 5 gram spirulina om dagen i 45 dagar kan den minskas. Institutet för strålningsmedicin i Minsk bevisade även att barnen upplevt förbättrat immunförsvar, T-cellantal och minskad radioaktivitet.

Chlorella alger, en känd immunförsvarsbyggare och tungmetallavgiftningsmedel, har också visat strålskyddande effekter.

I grund och botten bör en anti-strålningsdiet fokusera på följande livsmedel:

1. Misosoppa
2. Spirulina, chlorella och alger
3. Basiska grönsaker och grönsaker med hög betakaroten
4. Bönor och linser
5. Kalium, kalcium och mineralrika livsmedel
6. Livsmedel med högt nukleotidinnehåll för att underlätta cellulär reparation inklusive spirulina, chlorella, alger, jäst, sardiner, lever, ansjovis och makrill
7. Torskleverolja och olivolja
8. Undvik socker och godis och vete
9. Ett bra multivitamin/multimineraltillskott

Kort sagt, jästsvampar, betaglukaner, bipollen och olika former av ginseng har alla visat sig stärka immunförsvaret efter strålningsincidenter.

Dessa särskilda livsmedel inkluderar betorjuice, leverextrakt, mjältextrakt och haj-alkyglyceroler. De flesta onkologer vet inte att hajleverolja, med alkyglyceroler, kan hjälpa trombocytantalet att återhämta sig på dagar.

I områden som är förorenade av utarmat uraniumdamm är det därför meningsfullt att byta och dricka lätt alkaliskt vatten och att gynna en icke-sur kost för att hjälpa till med denna avgiftning. Någon av tungmetallavgifterna, som t.ex misosoppa, chlorella, spirulina och sjögräs, är också sunt förnuft motiverade.

Så hanterar du radioaktivitet

Vad är uran och uranförgiftning?

Uranrik mark i  Sverige, hur mycket uran finns det?

15 mikrogram uran per litet vatten är okej. Men kanske inte 70 mikrogram som vissa boende i Uppsala får i sig. Uppsala vatten och avfall AB visste, men delgav inte invånarna informationen.

I vissa delar av Uppsala, exempelvis Vänge, innehåller dricksvattnet upp mot 70 mikrogram uran per liter vatten. Det har det kommunala bolaget Uppsala vatten och avfall AB vetat, men inte informerat de boende om, rapporterar SR P4 Uppland. Nivåerna är över fyra gånger så höga som livsmedelsverket och världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar.

Uppsala vatten har känt till nivåerna i nästan tio år men inte gjort någonting åt det. Livsmedelsverket kan godta att företaget nu söker metoder att rena vattnet eftersom att det tar tid att investera i nödvändig utrustning. Likväl borde konsumenterna ha informerats om situationen.
– Vi anser att man dels ska planera för att fixa problemet, självklart, men man ska under tiden informera konsumenterna om läget och vad det innebär för risker och vad de planerar att göra åt saken. Det är en oacceptabel hög risk att ha högre än 15 mikorgram, säger Torbjörn Lindberg, statsinspektör på Livsmedelsverket, till SR P4 Uppland. Källa

Hårmineralanalys som ger 36 svar, svart på vitt och information om ev. tungmetaller

Ögonöppnare! År 2022: Forskningen – det är en inflammation i hjärnan