Utmattning

Livsavgörande! Utmattningsskolan räddade mitt liv, med start dag 1

Utmattningsskolan räddade mitt liv

Utmattningsskolan räddade mitt liv. Började få ångest, bli utmattad efter ansträngning, ljudkänslig, dåligt minne, sömnstörningar, plus alla möjliga oförklarliga kroppsliga symtom som sakta smög sig på och blev allt värre under nästan två år trots sjukskrivningar av diagnosen “utmattningssyndrom”.

Gjorde allt som man rekommenderar : meditation, lugna promenader, vila, etc men inget hjälpte. Fick sjuk panikångest som kunde hålla i sig en hel dag efter jag gjort “för mycket”. Bakslag. Till sist hade jag sån hjärndimma att jag kände mig konstant berusad och var i princip sängliggande. Fick också världens sjukdomskänsla, ont i bröstet, så jag trodde jag höll på att dö efter ansträngning. Misstänkte ME.

Knappt ett år efter jag började utmattningsskolan.se levde jag igen och jobbade heltid ?? jag fick mitt liv tillbaka! ❤️ aldrig känt mig så frisk och full av energi förut som jag gör nu ? har normalt liv, tränar, träffar vänner, hittar på aktiviteter med min son, etc ❤️ gjorde uppehåll av olika anledningar så nu har det gått 2,5 år och är inte nöjd förrän hela skolan är avklarad, HMA visar noll på gifter och jag inte känner av solstormar längre ??? Lena Holfve kan inte tacka dig tillräckligt! ?❤️ Dela gärna min historia ?

Utmattningsskolan räddade mitt liv
Med på banan igen med stärkt självförtroende

Jag tackade Martina för den rapporten, hennes önskan om att jag skulle dela hennes historia blev sen “mamma” till den nya boken “Äntligen fri från utmattning!”

Jag minns känslan eftersom jag har varit enormt sjuk själv. Min rot var aluminium och parasiter och Martinas var som huvudrot mögel.

Jag bad henne ge mig några bilder, och det jag ser på de som togs då hon var sjuk är rädsla; hon vet inte vad det är som händer med henne.

Den minns jag också…

Utmattningsskolan räddade mitt liv

Artikeln är också publicerad i utmattad.net

Utmattad och sjuk? Varför är förebilderna så enormt viktiga?

Utdrag ur boken “Utmattad – Fri från hjärndimma!” – Utmattningsskolan kurs 1

Det finns ingen bot alls i Sverige

”Och eftersom man inte kan bota det får folk återfall, och då blir det värre, fortsätter forskaren. Det är det som är det värsta med det här – de som en gång har blivit utbrända bär med sig en sårbarhet och blir lätt dåliga igen. Om det händer finns risken att de brakar ihop fullständigt. Så prognosen är tyvärr mycket dålig, därför gäller det att gå försiktigt fram och inte ha för bråttom tillbaka till jobbet. I många fall är byte av arbetsplats helt nödvändigt.”

”ME/CFS skiljer sig markant från generell trötthet, stressproblematik och depression, och ska inte heller förväxlas med primära sömnproblem. En ME/CFS-kunnig läkare kan enkelt skilja ut ME/CFS-sjuka från övriga patientgrupper med hjälp av Kanadakriterierna, utredning/prov-tagning och patientens sjukdomshistoria. Typiskt för ME/CFS är att de flesta insjuknar i samband med en infektion, att man har en stark sjukdomskänsla i kroppen och att man förvärras av aktivitet”.

Vi har haft flera hos oss med dessa diagnoser som har blivit mycket bättre. Vad som är hönan och ägget är svårt att säga. Var de feldiagnostiserade eller hjälper UMS metod även dem? Det får framtiden utvisa. Forskare på Stanforduniversitetet har lyckats kartlägga samband som visar att ME/CFS (“kroniskt trötthetssyndrom”) är en inflammatorisk sjukdom. Stämmer det är det givet att de blir hjälpta av UMS-metoder. [1]

Sjabbel kostade miljoner

Jag gjorde mig av med alla mina jobb helt i onödan därför att man sa att mitt tillstånd var ”arbetsrelaterat”. Jag gick även på motionsmyten fram tills den dagen jag bröt benet. Ingen upplyste mig heller om att vi gärna betalar alla räkningar tre gånger, eller inte alls, eller att vi inte kan räkna, och i vart fall inte rätt.

Det finns idag robusta bevis för att vi talar om fysiska sjukdomar[2] och inte psykiska. I Sverige anses det mesta vara ”psykiskt, socialt eller arbetsrelaterat” och själva grundtanken är helt absurd.

I skolan är det många medlemmar som berättar om hur myndigheter ser på dem som lata, omöjliga och psykiskt sjuka med mera, och en sak vet jag; myndigheterna i Sverige förstår inte någonting av det tillstånd man befinner sig i, för om de hade gjorde det skulle vi omedelbart få lämna in våra körkort. Så länge det inte sker har de inte förstått någonting.

[1] http://www.mynewsdesk.com/se/bragee/pressreleases/genombrott-i-forskningen-om-me-slash-cfs-2098665

[2] http://www.healthline.com/health-news/evidence-found-that-chronic-fatigue-is-a-physical-illness-022715

Utmattningsskolan innehåller över 500 kunskapsartiklar