Utmattning

17 Husapotek; Lavendel

Lavendel är ett lugnande medel

Den är urindrivande, antiseptisk, antiviral och en anti-inflammatorisk ört som har medicinskt Lavendelanvänts i århundraden. Den är känd för att lindra nervös huvudvärk, migrän, ångest, depression, sömnlöshet, yrsel, uppblåsthet, matsmältningsbesvär, gasbildning, högt blodtryck, astma, och minska symtom från förkylningar, influensa, och feber.

Den har underbara antioxidativa egenskaper som gör den till en utmärkt ört att strö på sallader, blanda i hemgjord te eller saft, eller även lägga till dina bakade squash, potatis eller ris rätter. Eterisk olja av lavendel har varit känt för att lugna huden och lindra smärta eller obehag från psoriasis, bistick, akne, fotsvamp, eksem, och candida utbrott.

Det kan även bidra till att förhindra ärr, bristningar och rynkor. Försök att tillsätta några droppar till bad, flytande tvål, eller fuktkräm. Eterisk olja är också underbart för aromaterapi ändamål och kan avsevärt minska lung- och bihåleinflammation och alla typer av huvudvärk och mentala spänningar. För hushållsbruk, är den ett stort naturligt desinfektionsmedel och insektsmedel, och kan användas på ett säkert sätt runt husdjur, barn och äldre.

Vi använder den aktivt enligt skolans anvisning i kurs 2.

Svenska örtsällskapet:

Lavandula angustifolia är en aromatisk halvbuske med underbar doft och namnet kommer av latinets lavare som betyder tvätta. Den odlas framför allt för att utvinna lavendelolja för parfym- och tvåltillverkning.

[…]

Användning. Lavendel odlas som prydnadsväxt i trädgårdar och parker, framförallt används den som kantväxt. Lavendel är mycket vacker som låg häckväxt och avdelare i örtagårdar.

Blommorna användes redan under antiken som parfym och tillsats i tvättvattnet. Långt innan tillkomsten av deodoranter och badsalter använde romarna lavendel i sina badinrättningar. Blommorna kan användas till hud- och ansiktsvatten för känslig hud, det stimulerar celltillväxten och är bra mot finnar. Blomskotten kan skördas och användas till lavendelpåsar och potpurrier. Lavendeloljan som utvinns ur blommorna, används främst vid tillverkning av parfym, eau-de-cologne och tvål.

Lavendel brukar räknas till kryddväxterna och man lär kunna använda den till örtte. I Sydeuropa används bladen för att krydda kött, särskilt vilt. Blommorna kan smaksätta örtgelé, vinäger, skorpor eller kakor. Ta då sparsamt av lavendel, så att det inte smakar tvål. Lavendelblommor kan kanderas.

En tinktur av torkade lavendelblommor används invärtes som lugnande vid oro, yrsel, migrän och insomningsbesvär. Den ansågs också som ett kramplösande, urindrivande och ”magstärkande”, medel. Den lindrar även vid diarré och irriterad mage och tarm (uppkördhet, gasbildning). Utvärtes används den som sårmedel, hudretande, ökar genomblödningen och används därför som smärtlindrande medel vid ryggskott och andra muskelsmärtor och reumatiska besvär. Oljeessens är antiseptisk, milt lugnande och lindrande, särskilt vid insektsbett och mindre (avkylda) brännskador. Stryk en droppe olja på tinningen för att lindra huvudvärk.

Lugnande lavendelte gör man genom att slå 2 dl hett vatten över 2 tsk lavendelblommor och låta det dra 5 minuter. Man kan få starkare verkan genom att växla om med te på läkevänderot.

I flera av böckerna jag läst anges att sex droppar olja i badvattnet lugnar oroliga barn så att de somnar lättare. Man kan ju alltid pröva. Andra tips vid sömnstörningar i allmänhet, alltså inte främst barn, är att inta 1- 4 droppar lavendelolja på en sockerbit eller droppa 1 droppe lavendelolja på huvudkudden eller fylla kudden med lavendelblommor. Man kan också droppa olja i vattnet i en doftlampa någon timme innan sänggående.

I linneskåpen lade man förr små broderade lavendelpåsar som gav linnet en behaglig doft och den ansågs motverka mal. Detta är forfarande ett gott tips. Lavendel kunde även sys in i kläderna för att hålla loppor och löss borta.

Den ingick ofta i kvinnornas kyrkbuketter, som de hade med sig till kyrkan för att lukta på och förströ sig med under gudstjänsten. Torkade stjälkar kan användas som braständare. Lägg vissnade eller torkade stjälkar i brasan så luktar hela rummet lavendel.

Utmattad och sjuk? Varför är förebilderna så enormt viktiga?