hqdefault 19

Husapotek 8; Baobabpulver

Baobabpulver är för oss lite intressant

Ett klassiskt symtom är att vi blir andfådda för absolut ingenting, och gissningsvis tolkar man det då som dålig kondis. Det beror på att de röda blodkropparna får inte med sig tillräckligt med syre upp till hjärnan.

Ibland kallas baobabträdet för livets träd, det kan nämligen leva i tusentals år och har en förmåga att lagra vatten i grenar och stammar under lång tid. Trädet ger stora ätliga frukter och det är kärnan i frukten som torkas och mals ner till pulver.

baobabpulver Women-from-Barsalogho-Burkina-Faso-collect-Baobab-leavesBaobab är en nyttig frukt och den torkade kärnan från baobab innehåller mycket antioxidanter och värdena är mycket högre än i acai, goji, blåbär och granatäpplen. Baobab innehåller mycket vitaminer, kalcium, mineraler och kalium. •

• Hjälper till att reparera kroppens celler
• Minskar trötthet och utmattning
• Bidrar till en normal syrabalans
• Lindrar feber, diarré , andra magproblem (bl.a. IBS)

Använd ca 1-3 tsk baobabpulver om dagen. Kan även blandas ner i olika maträtter.

Mystiskt träd med smakrika frukter!

Baobab är ett unikt träd som endast växer på Afrikas savanner. Baobabträdets frukt med sin näring har konsumerats under hurdratals år i Afrika. Likaså har Baobabträdets speciella sätt att växa (till synes upp och ner) påverkat den Afrikanska kulturen både litterärt och musikalt.

Baobabpulvret torkas naturligt utan upphettning . Rik på bland annat C-vitamin och mineraler såsom kalium och kalcium

Latinsk namn: Adansonia digitata
Ursprung: Senegal
Ingredienser: ekologiskt pulver av Baobabfrukt 100%

Användning: Har en söt syrlig smak. Använd Baobabpulvret i din smoothie, juice, mjölk eller yoghurt. Lämpar sig också som ingrediens i nyttiga bakverk!

Näringsvärde per 100g

Energi 1100 kJ/270 kcal
Fett 0,5 g
-varav mättat 0 g
Kolhydrat 87 g
-varav sockerarter 30 g
Fiber 44 g
Protein 2 g
Salt 0 g
Vitamin C 31 2mg 390% av RI
Kalcium 290 mg 36% av RI
Kalium 2190 mg 110% av RI

Källa Råvarubutiken där UMS har grupprabatt.

Hårmineralanalys som ger 36 svar, svart på vitt och information om ev. tungmetaller

Livsavgörande! Utmattningsskolan räddade mitt liv, med start dag 1