utmattningsskolan

10 i topp- och excellent tips; en ståldörr mot virus med hjälp av D-vitamin

D-vitamin, som är ett hormon och inte ett vitamin, är nyckeln till immunförsvaret, och det är den ståldörren mot virus vi generellt sett bygger upp inom UMS.

Vi avgiftar brett och skonsamt samtidigt som vi bygger immunförsvar

I dessa virus-snacks-tider är det rätt handling; bygg immunförsvar. Jag kan inte bevisa det men all erfarenhet inom UMS, sen år 2016, säger mig att stress, rädsla, panik etc. urholkar D-vitaminet.

Källor

utmattningsskolan * lena holfve
virus

Solen – när huden exponeras för solens UVB-strålning omvandlas solstrålarna till D-vitamin som lagras i kroppen

Konstgjord UVB-strålning – strålningen i vissa solarium, inklusive så kallat smalsprektrum-UVB som används för behandling av olika hudsjukdomar, kan också omvandlas till D-vitamin i huden.

Animaliska livsmedel – D-vitamin finns i många animaliska livsmedel, främst i fet fisk som lax och sill men även i annan fisk liksom i exempelvis ägg och olika sorters kött.

Vgetabiliska livsmedel – D-vitamin finns i bland annat svamp och växter, men halterna är ofta lägre än i animaliskt D-vitamin.

D-vitaminberikade livsmedel – mejeriprodukter, margarin och matolja liksom exempelvis havredrycker och sojadrycker är berikade med D-vitamin.

Kosttillskott – D-vitamin kan även tillföras via tillskott som har olika styrka och sammansättning.

Symptom vid brist

D-vitaminbrist hos vuxna är ett tillstånd som utvecklas över lång tid. Symptomen är ofta diffusa och har sällan en självklar koppling till just D-vitamin. Det kan handla om allmän trötthet, nedstämdhet, kraftlöshet eller muskelsvaghet. Kanske behöver du ta stöd med händerna när du reser dig upp eller har svårt att gå i trappor.

Exempel på olika symptom när ståldörren mot virus ger vika:

trötthetvirus
nedstämdhet
kraftlöshet
muskelsvaghet
diffus smärta
kramp
gångsvårigheter
ibland smärtor i skelettet.

I allvarligare fall kan långvarig och kraftig D-vitaminbrist leda till mjukare eller skörare skelett. Benmjukhet heter osteomalaci på läkarspråk och benskörhet osteoporos. Källa

Vad är D-vitamin?

D-vitamin är, till skillnad från vad namnet föreslår, ett steroidhormon. D-vitaminet har en stor påverkan på vår hälsa eftersom det påverkar hundratals gener i de flesta av kroppens celler.

D-vitamin påverkar kroppens förmåga att ta upp fosfor och kalcium som är nödvändiga ämnen för att skelett och tänder ska växa och fungera normalt. D-vitamin spelar också en viktig roll för immunsystemets funktion. Det är däremot oklart om D-vitamin har andra hälsobefrämjande effekter.

När vi vistas utomhus på sommaren så bygger vi upp ett lager av D-vitamin som kroppen sedan förbrukar under den mörka delen av året. Kroppen lagrar sedan D-vitamin i cirka tre månader (personlig variation förekommer) så det är inte förrän tre månader efter de soliga månaderna som vi känner av låga D-vitaminnivåer.
Läs mer

Vad är virus kopplingen, i sammanhanget?

Prio 1: Om man inte vet varför man är sjuk, kan man inte bli frisk

Sprid kunskapen, och tipsa sjuka!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.