Är Utmattningsskolan laglig?

UMS gör många extra arga pga feldiagnoser

WHO har slagit fast att utmattning är en biologisk historia; Sverige ger feldiagnoser

Vi har sett hur utmattningsgrupper hjälper till genom att vägra sätta sig in i vad t.ex. WHO har sagt.

Ulrika Jonsson är en av flera UMS-medlemmar som har blivit tvärilsken. Jag är den första… när jag förstod hur “utmattade” hanteras i Sverige startade jag UMS.

“Nu är jag så arg att jag gråter. Har börjat inse att jag bott och arbetat i Mögel en längre tid. Mellan ca 2001-2006 bodde jag o mitt ex i en lgh där det kom mögel på en dörr i badrummet pga att vi hängde fuktiga handdukar där.

Det tvättade jag bort så gott det gick men det var strukturväv på dörren så det var svårt. 2007 köpte vi ett hus m svartmögel på vinden som de förra ägarna sanerade innan vi flyttade in. Men vi gjorde ju inte rent med nåt speciellt medel i huset. Min dotter som har stora magproblem sen istort sett födsel bodde i ett rum med en gammal vävtapet. Tänker att där kan det suttit många sporer.

Mellan 2005-2013 jobbade jag på en barackskola där jag tyckte att det luktade mögel. Sommaren 2008 var jag så nära en krasch. När sommarlovet kom åkte jag o barnen ut på landet i skärgården. Jag var helt knäckt i 2 veckor

2012 flyttade vi till detta hus som vi nu upptäckt mögel i. Min man kraschade 2014 i ”utmattningssyndrom”. Jag kraschade 2016. Jag har under mina 15 år som lärare varit nära krasch flera ggr, alltid problem m minnet när sommarlovet närmade sig mm. Nu när jag tittar tillbaka så hänger det ihop m mögelboende mm.

Malou o andra morgonsoffor på tv kan räkna med att bli kontaktade av mig när jag är frisk från den här skiten! Nån som ska med?? ?”

Mögel, feldiagnoser och hälsofrågan av Jerker Andersson:

feldiagnosÄven om kunskap under tusentals år tillbaka funnits kring hälsorisker relaterat mögel och fuktskador i hus, har man under efterkrigstiden förskjutit kunskapen till fördel för kortsiktiga ekonomiska aspekter. Det innebar t.ex. nya undermåliga materialval och konstruktionssätt för att det skulle gå snabbt att bygga och inbringa så hög avans som möjligt. Ett nutida experimenterande i storskalig form startade. Därtill kom oljekrisen på sjuttiotalet samt vidare krav på energihushållning. Det innebar att husen inte längre ventilerades och uppvärmdes i den grad som krävs för att de ska vara fuktförlåtande. Värmesystem byttes ut och isolertjocklek i husens klimatskal ökade. Dessa samlade faktorer leder var för sig eller tillsammans till fuktskador vilka i sin tur föranleder hälsoeffekter. Därför sitter vi här nu med svartepetter, ett ordentligt folkhälsoproblem.

Debatten kring sjuka hus har böljat fram och tillbaka. Under tiden har allt fler blivit sjuka och mycket stark evidensbank har därom byggts upp. Trots det vill inte regeringen satsa på välbehövligt akuta och mer storskaliga åtgärder. Man smyger istället fram det i zickzackslingrande snigeltakt, troligen för att inte väcka den björn som sover. Både barns och vuxnas hälsa väl och ve offras därför med regeringens goda minne.

Petrea kan visa varför t.ex. Jerker och även jag själv är upprörda:
Petrea K Marklunds läkare hade meddelat att det som återstod för hennes del var långvården och ett dygnet-runt-liv i sängen. Hon hade alla psykiatriska trötthetsdiagnoser man nu kan få slängda efter sig.

Den första bilden är tagen innan Petrea började i UMS
Den andra är tagen då hon har kommit en bit på vägen och börjat avgifta mögel. Den tredje är tagen då möglet tränger ut ur kroppen, och den fjärde är tagen då möglet är ute.

feldiagnos

Men i fuktskadade hus är det inte bara mögelsporer som far omkring och den som vill veta mer kan lyssna på denne läkare, medicine doktor, och mögelexperten Keith Berndtson:

Ursprungligen publicerad 23 jan 2018