Vi citerar i skolan

Jag tar bort namn och bild därför att alla är sjuka, och privatpersoner, och direktciterar ibland. När jag gör det betyder det att jag anser att någon har sagt en värdefull sak, som kan hjälpa eller glädja andra, eller skapa klarhet.

Citat i begränsad omfattning och för vissa syften är tillåtna utan upphovsmannens tillåtelse. Källa

Om jag inte skulle klippa ut finns alltid risken att jag citerar fel, och det här är en metod som innebär att det blir ett säkert och korrekt citerande. Jag kan inte missuppfatta eller skriva fel om jag klipper.

Det var en medlem som klagade över det här i nån FB-grupp
Det ska man inte göra utan klagomål tar man med mig direkt i ett PM. Men medlemmen klagade inte enbart i en FB-grupp utan ljög också, och påstod att jag hade citerat samt lagt ut medlemmens identitet. Påstå saker som inte är sanna kallas för förtal och är ett brott men sker det på Internet kallas det för tryckfrihetsbrott.

Vad citeras?
Jag citerar aldrig dumheter, eller om nån tappar tålamodet och får ur sig nåt dumt, utan citaten är till för att stärka andra t.ex. Det vanligaste är för att ge andra, som är nya medlemmar, ett hopp.

Det betyder att medlemmen förmodligen aldrig har förstått att det som citerades värderades som något som kan hjälpa andra för om man förstår det bör man bli glad.

Nu har många medlemmar hjärndimma och den kan ställa till det
Då kan det bli så upp-och-nedvänt att man begår ett brott – fast man tror själv att den man tänker på är skurken – men eftersom vi har citaträtt är jag ingen skurk.

Men oavsett vad jag har för motiv är det tillåtet att citera människor i vårt land
Förtal och tryckfrihetsbrott är däremot inte okej som innebär att man sprider uppgifter om någon för att utsätta personen för andras missaktning.

Nu var inte jag eller skolan namngiven
Men vi är fler än 2300 individer i skolan, och om andra medlemmar “känner igen” på texten vem som avses dansar man lite på den vassa eggen. Vi är dessutom så många att jag får veta ganska direkt, och av flera, om det skrivs nåt vinklat, förvanskat eller lögnaktigt och vi har rutinen att bemöta sådant offentligt.

Skolan älskar klagomål