Skolans värdegrund

bigstock-Cloud-On-A-Head-41162479_f_improf_3100x2400En av sjukdom förvirrad (?) kvinna dök upp i min e-post, och hon skulle lämna skolan för hon hade sett nån text om transsexuella hos oss som var hemsk, och jag kliade mig i huvudet.

Leder man Utmattningsskolan får man vara beredd på att möta hjärnor som spökar, och jag har inga problem med det, eftersom jag har varit sjuk själv, och vet hur mycket den kan spöka.

Jag jobbar uteslutande med databaser, avseende texter, och mitt minne är numera kristallklart, och jag kunde dels inte minnas nåt sånt, och en central genomsökning på ordet gav ingen träff.  Ordet existerar inte i vårt material, oavsett om jag söker igenom kursmaterial, eller alla våra skolgårdar.

Jag antog att hon blandat ihop våra sidor med nån annans, och det svarade jag
Replikerna jag fick mig tillsänt efter det, hur viktigt det är med värdegrunden, fick mig att googla på ordet “värdegrund”, och Wikipedia skrev att det är ett svenskt påhitt, och det har tagit sig lite över gränsen till Norge.

Nu blev jag intresserad!
Jag frågade medlemmarna på vår stora skogård vad det där är för nåt?!? Värdegrund?!? Jag är pensionerad, och befinner mig utomlands, och har mycket lite kontakt med “värdegrundsarbete”, som kvinnan talat om.

Medlemmar talade snällt om för mig vad det är för nåt, detta svenska påhitt, som alltså saknar internationell bäring ungefär som diagnosen “utmattning”, som också bara finns i Sverige.

Jag bestämde mig för att utarbeta skolans värdegrund under 2017
Det kommer ske med nån artikel i månaden högst, och när händelser inom skolan kräver att man tänker igenom något. Kvinnan hade på ett sätt klagat på oss, om än oförtjänt, varför det blev den första artikeln hur skolan ser på klagomål.

En ny diskussion utbröt då artikeln om klagomål publicerats

snack
Klicka så blir bilden stor

Nu fick jag lära mig att det finns ytterligare ett nytt yrke hemma; värdegrundsexpert. De fanns inte då jag växte upp för värdegrundsarbetet skötte ens föräldrar.

Jag minns det mycket tydligt:
 – Uppför dig som folk!
 – Gör inget mot nåt annan som du inte vill att nån ska göra mot dig!
 – Uppför dig så du slipper skämmas!
– Nej, Lena, det är inte okej att rida ner rektorn i ett dike. Det är att missbruka ponnyn!
– Man ska tala med de lärde på latin, och med bönder på bönders språk.

Vad jag förstod av kvinnan ska man straffa folk som inte följer en värdegrund
Det kan jag säga på en gång att det blir det aldrig tal om i skolan. Vad människor har för värdegrund är deras privatsak, och privatlivet är heligt. Via Wikipedia förstod jag att detta svenska påhitt handlar om att skapa en värdegrund för alla; lika för alla, och det kommer att misslyckas – för vi är inte lika.

Vår världsbild styrs av våra erfarenheter, och ska man tvinga på folk sånt skapar man möjligen falska människor till ingen som helst nytta.

När jag arbetar med skolans värdegrund under 2017 betyder inte det att alla i skolan måste dela dessa värderingar – och om inte åker de ut.  Sånt där är en fascistisk människosyn, och det får andra hålla på med – inte jag.

Men jag lärde mig resultat200av kvinnans syn att hon på allvar menade att hon tänkte avstå ifrån möjligheten att bli friskare via skolans metoder därför att vi hade…  – som vi inte hade.

Vi skulle straffas! Den enda som straffas är givetvis hon själv för har man hjärndimma behöver man testa skolans lösningar som har hjälpt så många redan.

Om man ska överleva sjukdomen måste man lära sig att lyssna på sin kropp
Det kan stå tusen experter, som alla säger att kokosnötsolja är kanon för hjärnan, men spyr man av den är det på det viset att den passar inte en själv. Då måste man sluta ha i sig den eftersom ens kropp säger; NEJ!  På samma sätt måste värderingar kännas okej för en själv – hur många värdegrundsexperter samhället än producerar.

Det kvinnan var ute efter var att pränta in uttrycket “allas lika värde”
Det är en felöversättning; och förmodligen ett svenskt påhitt, det också. Uttrycket är hämtat ifrån FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, och de har använt det engelska ordet “dignety” = värdighet. De har inte använt ordet “value” = värde.

FN skriver alltså; att alla människor har rätt till värdighet
De har aldrig sagt att en organplundrare har samma värde för oss som en kirurg, men i Sverige har man tolkat det så, därför att uttrycket är felöversatt, och den som kom på det var min numera döda kompis och vår medlem Karin.

tereseJag delar alltså FN:s deklaration; att alla människor har rätt till värdighet, och jag avvisar det svenska påhittet som saknar internationell bäring.

Jag ser fram emot att vården och Försäkringskassan t.ex. börjar följa denna värdering, och slutar plåga skolans medlemmar i den omfattning de ibland gör. Skälla ut sjuka för att de inte blir friska bryter mot FN:s deklaration med råge.