Skolan har lite födelsedag idag

1800medlemmarSkolgården startade den 27 juli 2016 därför att jag hade i en blogg skrivit en artikel om “utmattning” som plötsligt delades av tusentals människor. Jag förstod att folk vill veta hur jag hade kunnat bli återställd.

I samma veva sa nåt surkart att jag borde inte häcka på Cypern utan komma hem och hjälpa till, och sånt hör jag ibland ifrån folk som inte vet att jag inte kan vara där vintertid pga. sprängda bihålor efter en vårdskada. Men, men, visst kan jag hjälpa till – online!

Hur som sa jag till i bloggen, som hade många läsare, att jag hade startat skolgården och vi blev snabbt många hundra och jag började bygga själva skolan som startade nån månad senare. I den finns säkert hundra avsnitt idag, och den är i princip färdigbyggd lite beroende på vilka förgiftningar medlemmarna kommer fram till att de har. Under “inlägg” i skolan finns också snart 300 artiklar om saken.

Jag sa direkt att skolan är bara ett försök att “härma” mitt eget tillfrisknande, och att jag trodde att om jag hade kunnat bli återställd kan alla andra också bli det – med samma metoder, och numera är jag säker på att så är det. Sofia var först in snudd i skolan, och är först ut som frisk.

Non profit projekt
Redan ifrån början bestämde jag att skolan får inte kosta oss nånting men det ska vara ett non-profit projekt så varje kurs kostar 39:-, och ett normalpris hade nog varit 390:-, och det ska inte bli nån utgift för medlemmarn därför att vi har dragit på oss grupprabatter. De 8×39:- som utbildningen kostar blir aldrig någon verklig utgift för medlemmen. 14595548_10155040618932971_8924241233134553104_n

Skolan ägs av European Manuscript Online som är ett indiskt bolag

speechmartDet bolaget äger också Speechmart.com som är grundad av mig men ska driftas av ett svenskt IT-gäng. De hyr tjänsten av EMO, och är i färd med att bygga om den inom kort samt lansera den brett.

13166115_10154629274117971_1388795946144471904_n

Huvudägare är min indiska grafiker och hans fru, men jag är manager, och det beror främst på att när jag själv blev sjuk bestämde jag mig för att aldrig nånsin mer hålla på med papper, bokföring, inventeringar, etc så de unga gör det.

Min uppgift är nog snarare att hitta på grejer där Utmattningsskolan är först ut, efter Speechmart, och jag har inte tagit ut nån lön från det bolaget eftersom jag har min pension. Det första bolaget ska göra är att bygga ett center i Indien när Speechmart rullar in pengar.

Sen i juli har det skapats en mängd lokalgrupper
Det lär tillkomma fler därför att många upplever att de tappar sina vänner under sjukdomsåren. Folk förstår inte, tror att de hittar på, myglar, är lata och samhällets syn på saken är också att det är “psykiskt” – nåt man kan prata / medicinera bort. Går inte.

skaneLokalgrupperna i Stockholm, Göteborg, Skåne, Värmland, Dalarna, Östergötlands etc är till för att vänner i samma båt ska kunna gå ut och fika eller vad de nu hittar på. Jag har uppmanat dem att bilda en förening och söka statsbidrag eller tala med ABF eller Medborgarskolan så kan de få betalt för att plugga – för plugga måste man.

Huvudet på skaft igen – lokalgrupperna får man ansluta sig till när hjärnan börjar funka
resultat

Det tar från 5 dagar till flera månader. För de flesta blir mötet med skolan en revolution. En del kan ha varit sjuka i 20-25 år, och plötsligt kan de tänka igen.  Vi har också hunnit producera en mycket viktig kurs för partners, och den har slagit väl ut. Den leder till att nära anhöriga förstår allvaret.

Skolan blir en faktabok under 2017
De lektioner som skolan består av ska förvandlas av mig till bokmanus, och det lär leda till att lokalgrupperna får något att sätta i händerna på ABF och Medborgarskolan, och förutom att enskilda medlemmar piggnar på sig är skolans huvudsakliga mål att vända skutan i Sverige avseende hur man behandlar “utmattade”.

chockadDet är nåt kardinalfel då folk är sjuka i 15 (!) år utan att man hittar förgiftningsrötter, speciellt som precis alla symtom skriker “förgiftning”; yrsel, balansproblem, stickningar i händer och fötter, hjärndimma, osv.

Jag ser fram emot de kommande fyra månaderna samt att få se var vi befinner oss då det gått ett år.

Cypern den 27 november 2016
Lena Holfve