Fixar humör, huvudvärk, immunförsvar, sömnen och C-vitaminbehovet

Kiwifrukter är fulla med C-vitamin, och de innehåller mer C-vitamin än en apelsin och mer än två citroner. C-vitamin stärker vårt försvar och ger oss friska ben, tänder och blodkärl.

lg-kiwi-man-spoonHar du svårt att somna på kvällarna?
Ät kiwi!

Forskning visar att vi borde äta den oftare  – lite kiwi varje dag ger nämligen positiva effekter på nattsömnen.

I studien undersöktes 22 kvinnor och män mellan 20 och 55 år som alla hade sömnproblem innan testet. Under en period på fyra veckor fick de äta kiwi en timme innan läggdags.

  • De somnade snabbare. Tiden det tog att somna minskade med drygt 35 procent.
  • När de vaknade upp under natten kunde de somna om snabbare än tidigare.
  • Sömnkvalitén ökade.
  • De sov längre – sovperioden ökade med 13 procent per natt.

    Höga halter antioxidanter och serotonin

Troligtvis beror det på att frukten innehåller höga halter av antioxidanter och serotonin, ett må bra-hormon som får oss att känna oss nöjda och lugna. Tidigare studier har visat att personer med låga nivåer av antioxidanter oftare drabbas av sömnproblem. Serotonin reglerar vårt humör, vår aptit, och påverkar också sömnen och uppvaknandet.

Källa: Psychology Today

Om du vill veta hur mycket C-vitamin som kiwifrukter innehåller jämfört med andra frukter, läs mer här (engelska).

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.