Vi blir ofta mörkrädda – hur hantera det?

spionerKortisol är det hormon som väcker oss människor, och om vi inte hade det skulle vi i princip aldrig vakna. Det krävs att det är lågt på kvällen för att man ska kunna somna.

Det är ingen åsikt utan fakta, och det finns ingen motsättning mellan öst- västtänkande avseende kortisol. “Alla” vet det.

En medlem går i tvångsgruppterapi, tackar man nej blir man väl av med sjukpenningen, och ledaren vet uppenbarligen inte det. För oss blir det märkligt eftersom problem med kortisolet är en av sjukdomens grundbultar och det ger de sömnstörningar alla i princip har i perioder.

Just denna gruppterapikurs vill förmedla att vi insjuknar på grund av att vi är för självkritiska men om vi nu slutade med det lär inte uran-bly-arsenik-tenn-kopparförgiftningen lägga sig ändå.

När jag läste medlemmens rapport mindes jag en svensk kbt-terapeuth jag träffade i Indien, och det var hon som satte mig på spåret, och som sen ledde till att skolan startades.
 – Sverige leds av medioka HR-människor med mycket, mycket svaga och konstiga utbildningar, och en konsekvens är denna hitta-på-diagnos vi har kallad för “utmattning”. Den finns bara i Sverige. De har liksom bara hittat på den!

6e3d6b_8d9bd9eb51e64fb6855a8f79013b7056-jpg_srz_855_469_85_22_0-50_1-20_0-00_jpg_srz
Om vi studerar den internationellt vedertagna “kartan” över sjukdomen hittar vi det skolan ofta talar om: inflammation i hjärnan och miljögifter.

Som vi alla ser står det inte “för självkritisk”, som en utlösande faktor, och det beror givetvis på att det är trams.

För oss blir det ofta rena katastrofen då dessa människor t.ex. talar ut i TV i program som “Efter tio” för att personal på Försäkringskassan, eller regeringen, lyssnar och sen drar de felaktiga slutsatser de också.

sjukSkolan har sökt, och fått tag på Malou von Sivers – som är en av många ansvariga för just “Efter tio” – och jag har framfört hur vi ser på det här samt meddelat att redaktionen kan vid tillfälle ta en i högen av våra medlemmar om de vill sprida verklighet istället för trams.  (Jag själv medverkar aldrig i TV längre för det känns “gammalt” för mig, och jag befinner mig dessutom utomlands ofta, men det finns gott om kandidater som börjar bli välutbildade om inte annat på sina egna förgiftningsrötter.)

Jag har inte träffat Malou sen jag var yrkesförfattare 1984-1992 i Sverige, men jag kan hennes själ, och det är inte hennes avsikt att ge 40 000 människor ett helvete. Det är jag helt säker på, och det är heller inte bara trams de har förmedlat.