Skolan provocerar?

elderly-road-signSkolan hämtar sina metoder utifrån, och väldigt ofta tusenåriga knep  ifrån Indien. Någon gång har jag skrivit att “Sverige känns isolerat”, och det har provocerat en del, och jag vet att självbilden är den att Sverige skulle vara modernast i hela världen, och Indien världens fattigaste land.

I verkligheten är Indien världens tredje största ekonomi, och de “fakta” som ofta används i media är 60 år gamla. Rosling har sagt; Svenskarnas världsbild är helt skev.

Man ska inte tolka mitt påstående som nåt hackande på mina landsmän, utan snarare på dem som informerar, och det är heller ingen kritik mot svenskar –  utan mot samhällssystemet.

Men det finns andra orsaker till min egen privata syn
Jag vistas mycket utomlands därför att jag är vårdskadad, och fick bihålorna sprängda efter två felaktiga operationer. Jag klarar inte kyla. Efter denna min tid, inte sällan som patient, har jag denna syn därför att vi ligger långt efter i vården av sjuka, svaga, utsatta och jag ser det direkt på stán.

Gamla människor behöver tid på sig att ta sig över en gata, och då är det logiskt att man ger dem speciella övergångsställen nära äldreboenden, läkarmottagningar och varnar bilister.

Vi saknar den omsorgen hos oss, och i skolans begynnelse var det en läkare – se nedan – som kommenterade att vi startade upp, och han skrev att Sverige är ett u-land på att hjälpa sjuka. Jag delar hans uppfattning efter att ha sprungit på sjukhus i såväl Indien som på Cypern.

countdown Vi talar ofta om stress, och jag har väntat framför rödljus utan sekundräknare i dem. För mig är det som natt och dag att stå still med bilen och veta att det kommer bli grönt först om 29 sekunder.

Jag kan då i lugn och ro göra nåt inne i bilen; flytta min handväska, lägga nåt i baksätet. Jag skulle kunna ge många, många sådana exempel på hur man byggt bort stress. Där jag just nu befinner mig har man gula registreringsskyltar bak på bilarna och vita fram, och det är för att du som ligger bakom i mörker inte ska bländas. Omsorg.

Nu tog jag bara tre exempel på hur man minskar stress bara i trafiken, och eftersom jag aldrig ser varningsskyltar för att äldre kan komma att gå över en gata eller sekundräknare på trafikljus hemma så blir det min slutsats; Sverige är isolerat, mycket som finns ute som är kanon kommer aldrig dit eller långt, långt efter resten av världen.

doktorDet beror förmodligen på att det är dyrt att importera nya saker till ett så litet språkområde, och med en svällande byråkrati man knappt kan ta sig fram igenom, men det är för mig fakta.

Det är för mig fakta, min verklighet, min vardag och jag ämnar inte ljuga – gör jag aldrig. Man måste inte hålla med mig, det går inte ut på det heller, utan jag måste få ha min frihet att beskriva min värld, eller glimtar av den, för det är oundvikligt om jag producerar texter i skolan.

Och när jag upplever att man inte har trafikskyltar som varnar bilister att det är ett gångstråk med många äldre formas samma uppfattning som doktorn har; u-land på att hjälpa sjuka.