Rör dig inte alls i akutfasen!

Misshandeln av landets sjuka pågår varje dag
Den svenska hanteringen av de som kallas för “utmattade” lär gå till historien som en av årtusendets värsta misshandel av ett lands sjuka kvinnor, inte alltid kvinnor, men de är i majoritet.

Men medlemmarnas berättelser i skolans Facebointerorasigokgrupp visar att det börjar tränga ut i Sverige att de inte ska röra sig alls.

Eftersom sjukdomens botten är en inflammation i Hippocampus är det givet att vi inte ska skaka runt lyckamed den.

När jag hade hjärnhinneinflammation på 70-talet fick jag ligga blixt stilla i ett becksvart rum på Roslagstulls sjukhus!

vattengympaI Indien år 2011 fick jag inte röra mig alls, inte ha yoga, som alla andra, för läkarna bara glodde på mig, och sa:
 – Du ska inte ha yoga, det räcker så bra med erikaatt du andas, du är för sjuk för det!

I Sverige hade en sjukgymnast uppmanat mig att gå med stavar så fort jag bara kunde, och jag testade det en gång och blev obeskrivligt yr och sängliggande i två dygn.

ulrikaDet kommer en dag när man frisknat till då man vill röra på sig, och gör det också. Jag simmar en timme om dagen numera utan problem eftersom jag är botad.

Vad ska du göra om behandlare av “utmattning” vill tvinga dig att röra på dig?
Hänvisa till institutet för stressmedicin. De har tydligen, enligt en medlem, kläm på det här nu.

De tror förmodligen att du behöver motion för att du är andfådd men det har inte med konditionen att göra utan med de röda blodkropparna. Jag kommer in på det i skolan sen. Vi går upp ofta våldsamt i vikt, och det har med kortisol och förgiftningen att göra men du kan inte motionera bort det – tvärtom blir du bara sjukare. Jag går igenom även det noga i skolan.

Vår motion är andning, och vi kommer att gå igenom det också. En sak i taget. Aldrig mer än en stor sak varannan dag.

Hur olika träningsmodeller påverkar hjärnan (eng text)