Ingen har botats i Sverige, enligt forskare

”Så förändras hjärnan vid utbrändhet”–  är en hyfsad artikel därför att de nämner stresshormonet kortisol som boven. Då kan vi konstatera att man vet det nu i Sverige.

Jag gissar att man fått veta det rätt nyligen; ett, två år? År 2011-12 visste man ingenting, och många läkare har snurrat in sig i att det är nog ”psykiskt” (därav all samtalsterapi och psykofarmaka).

Forskaren säger också: ”Idag finns det ingen konsensus kring exakt hur utbrändhet ska behandlas, även om man vet att bland annat teamrehabilitering och arbetsinriktad rehabilitering kan göra folk bättre. Metoder som används är bland annat avspänningsövningar, KBT-behandlingar, sömnskola och coachning.”

De vet inte, med andra ord. Många berättar också att de får psykofarmaka, terapier, tvingas arbetsträna, gå med stavar, osv. Det biter illa på hormonrubbningar.

Vi kan konstatera att det finns ingen bot alls i Sverige
Och eftersom man inte kan bota det får folk återfall, och då blir det värre, säger forskaren.
– Det är det som är det värsta med det här – de som en gång har blivit utbränd bär med sig en sårbarhet och blir väldigt lätt dåliga igen. Om det händer så finns risken att de brakar ihop fullständigt. Så prognosen är tyvärr ganska dålig, därför gäller det att gå försiktigt fram och inte ha för bråttom tillbaka till jobbet. I många fall är byte av arbetsplats helt nödvändigt.

Det finns bot – utomlands. Skolan tar nu hem den.